080911-hummer-h2-etanol

Hummer H2 FlexPower med E85 i tanken

Hummer är inte den biltillverkare man i första hand förknippar med miljömedvetenhet. Men det ska bli ändring på det nu, i alla fall till en viss grad. Hummer presenterar nu sin modell H2 som FlexPower-version.

Hummers största vagn – H2 – ska nu försöka slå sig in på den svenska marknaden på allvar genom att flirta med etanolmotor under huven. Det fyrhjulsdrivna amerikanska monstret, som lyder under GM-flagg, får alltså ta del av koncernens FlexPower-teknik. På så sätt kan man köra terrängvagnen på antingen bensin eller etanol (E85), eller en valfri kombination av båda. Alla H2:or av årsmodell 2009 och framåt kommer att levereras med FlexPower.

H2 FlexPower är bara en pusselbit i GM:s stora satsning på etanolen. Redan i dag tillverkar de flest fordon i världen som går att tanka med E85. Enbart i USA rullar sju miljoner etanolbilar, tre miljoner av dessa är tillverkade av GM. Som mål har de att tillverka hälften av sina fordon med FlexPower till 2012.

GM är dessutom en av de ledande producenterna när det gäller att utveckla E85 från skogsavfall. Buskvegetation och döda träd som annars skulle ha bränts omvandlas till etanol vilket skapar ett alternativ till spannmålsbaserad etanol.

– Att använda biobränsle, speciellt E85, är på kort sikt det viktigaste vi kan göra för att stävja den stigande efterfrågan på energi. Vi tror att användandet av etanol som bränsle, och inte bara som ett tillägg till bensin, är det bästa kortsiktiga alternativet till den globala ökningen av efterfrågan på olja. Detta eftersom etanol är ett förnybart bränsle och kraftigt kan minska utsläppen av koldioxid i jämförelse med bensin. Och det bästa av allt är att det finns tillgängligt i dag, säger Beth Lowery, GM vice president för Environment Energy and Safety Policy.

E85-kompatibla Hummer H2 FlexPower börjar säljas under nästa månad. FlexPower-tekniken kommer därefter att överföras till det något mindre syskonet H3. Detta sker under senare delen av 2009. Dessutom ska GM inom kort påbörja utvecklingen av en fyrcylindrig turbodieselmotor för H3.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!