Suven med stort S ser ut att vara på väg att dö ut. AM General, som sätter ihop den stora suven, meddelar via sajten hummerguy.net att produktionen stoppas åtminstone fram till mars. Som läget ser ut nu lär tillverkningen dock inte tas upp igen i mars. AM Generals talesman Craig Mac Nab säger till hummerguy.net att ingen vet vad som ska hända med H2-fabriken. De 250 anställda i fabriken i Mishawaka, Indiana har varslats. Förhoppningen är dock att ett flertal av de civilanställda ska kunna flyttas till den militära delen av AM General, ett drag som företaget har använt sig av tidigare.
Hummer var ett av de första GM-märkena att på allvar känna av nedgången i bilindustrin. Försäljningen kollapsade tidigt och märkets existens har varit starkt ifrågasatt den senaste tiden. Det har gått vilda rykten om vad som ska hända med Hummer. Det har talats om en nedläggning, radikal omstrukturering eller försäljning. Kinesiska, ryska och indiska köpare uppges ha anmält sitt intresse, men än så länge har ingenting hänt. Möjligen är produktionsstoppet för H2-modellen den första spiken i kistan för Hummer-märket.
Hummer har funnits i GM-stallet sedan 1999 då varunamnet köptes från AM General. AM General hade dessförinnan tillverkat original-Hummern – Humvee (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). Under namnet H1 började Humveen säljas även som en civil bil, vilket tros ha varit ett resultat av starka påtryckningar från Kaliforniens guvernör Arnold Schwarzenegger.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.