1 av 12 Foto: Hurtan Automóviles
2 av 12 Foto: Hurtan Automóviles
3 av 12 Foto: Hurtan Automóviles
4 av 12 Foto: Hurtan Automóviles
5 av 12 Foto: Hurtan Automobile
6 av 12 Foto: Hurtan Automobile
7 av 12 Foto: Hurtan Automobile
8 av 12 Foto: Hurtan Automobile
9 av 12 Foto: Hurtan Automobile
10 av 12 Foto: Hurtan Automobile
11 av 12 Foto: Hurtan Automobile
12 av 12 Foto: Hurtan Automobile

Hurtan Grand Albaycin officiell – baserad på MX-5

Den spanska karosstillverkaren Hurtan Automobiles visar upp den Mazda MX-5-baserade modellen Grand Albaycin. En retrochock.

Du liksom jag är troligen inte särskilt bekant med den spanska karosstillverkaren Hurtan Automobiles. Företaget grundades 1992 av Juan Hurtado González i Santa Fe strax utanför Granada, Spanien. Grundarens dröm var att bygga sin drömbil inspirerad av klassiker från 1950-talet. Sedan dess har de tillverkat en handfull modeller, baserade på bilar som bland annat Chrysler PT Cruiser och Fiat Ducato, som alla liknar Morgans klassiska modeller men med en liten twist.

1 av 4: Hurtan T2. Foto: Hurtan Automóviles
2 av 4: Hurtan T2. Foto: Hurtan Automóviles
3 av 4: Hurtan Author 4P, baserad på Chrysler PT Cruiser Foto: Hurtan Automóviles
4 av 4: Hurtan Route 44, baserad på Fiat Ducato. Foto: Hurtan Automóviles

Den senaste skapelsen heter liksom sin föregångare Grand Albaycin med baseras på den senaste Mazda MX-5-generationen, ND. Enligt Hurtan Automobiles har de fått Mazdas välsignelse för att bygga bilen och liksom bilen den baseras på går den att få som både cabriolet och med targa-tak. Där slutar dock de utseendemässiga likheterna.
Hurtan har tagit ut svängarna rejält med designpennan och vinkningen till 1950- och 60-talets tvåsitsiga brittiska roadsters är tydlig. Svepande former med tydligt markerade hjulhus och en stor kromad grill i fronten som flankeras av runda LED-strålkastare och friliggande dimljus.
Hurtan använder sig av samma motorer som i MX-5, det vill säga 1,5 eller 2,0-liters fyrcylindriga motorer som levererar 132 respektive 184 hästkrafter. Den senare går även att få med automatlåda.

Hurtan Grand Albaycin kommer i två utrustningsnivåer, antingen Heritage eller Bespoke där den senare är lyxigast. Instegspris för en cabriolet med den svagare motorn är 59 000 euro, cirka 595 000 kronor, alltså avsevärt mycket högre än 317 900 kronor som är startpriset för Mazda MX-5 i Sverige. Med den starkare motorn kostar bilen 62 300 euro, 640 000 kronor, och Targa-versionen kostar från 72 000 euro, 725 000 kronor. Hurtan är inte den enda tillverkaren som bygger retro-bilar baserade på MX-5, för några år sedan lanserade japanska Mitsuoka sin Roadster som bär en del likheter med Grand Albaycin.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!