Hummer HX är visserligen fortfarande en konceptmodell men om den blir verklighet kommer det bli en bil väl rustad för terrängkörning. Den är kortare och lägre men lika bred som Hummer H3.
Instrumenteringen rymmer bland annat en vinkelindikator. Med hjälp av en bakåtriktad kamera och en bildskärm som integrerats hos instrumentpanelen är det möjligt att övervaka vad som händer bakom bilen. HX har givetvis riktig lågväxel och både fram- och bakaxeln har spärrbar diff. Vidare är framaxelns krängningshämmare elektriskt urkopplingsbar.
HX är väl förberedd för dig som gillar att strippa. Taket, bakluckan och dörrarna går enkelt att ta bort för att underlätta vid extrem terrängkörning. Dessutom är det möjligt att ta loss ytterkanten på stänkskärmarna vilket gör det lättare att hålla koll på hjulen.
Den 304 hästkrafter starka V6:an på 3,6 liter är etanoldriven. Växellådan är en sexstegad automatmodell. Enligt uppgift är vridmomentet 370 newtonmeter som bäst.
Marfrigången är rejält tilltagen. 20-tumsfälgarna är klädda med 35-tumsdäck vilket ska ge en markfrigång på 32 centimeter.
Vad tycker du om Hummer HX? Kommentera gärna.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.