De amerikanska bilköparnas miljösamvete visar sig nu vara ganska tvivelaktigt. Efter en kraftig ökning av antalet sålda hybridbilar under förra årets första hälft sjönk försäljningen kraftigt under den andra. Ett fallande bensinpris i kombination med bilindustrins kollaps anges som huvudorsakerna. Totalt såldes 315 761 hybrider i USA förra året. Det motsvarade 2,4 procent av den totala marknaden. Antalet sålda hybrider var 9,9 procent mindre än 2007.
Återigen stod Toyota för hela två tredjedelar av hybridmarknaden i USA, detta trots en hel del nya hybrider från GM och Ford. Den absoluta hybridfavoriten i USA, Toyota Prius, drabbades dock även den av det minskande intresset för hybrider. Försäljningen för Prius avspeglar mycket väl bensinprisets växling. Under första halvan av 2008 såldes 91 440 Priusar, medan det under den andra hälften såldes endast 67 444 Priusar. Bensinpriset i USA började skena under våren och nådde en höjdpunkt på fyra dollar per gallon i juli. Därefter var det fritt fall. I december låg priset på inte mer än 1,62 dollar per gallon.
Värst drabbade av bensinprisets fall var Ford som såg sin hybridförsäljning minska med 22 procent jämfört med 2007. Ford lyckades ändå behålla sin tredjeplats på hybridtoppen, tätt i hasorna på tvåan Honda. GM däremot, närmast tredubblade sin hybridförsäljning tack vare de nya hybridversionerna av Cadillac Escalade, GMC Yukon, Chevrolet Malibu och Chevrolet Tahoe.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.