090126-hybrider-usa-minskar

Hybridernas smekmånad är över

Framtiden ser inte riktigt lika ljus ut som den än gång gjorde för hybridbilarna i USA. Ett kraftigt prisfall på bensin gjorde att försäljningen av hybridbilar i USA föll med tio procent förra året. Till och med favoriten Prius drabbades.

De amerikanska bilköparnas miljösamvete visar sig nu vara ganska tvivelaktigt. Efter en kraftig ökning av antalet sålda hybridbilar under förra årets första hälft sjönk försäljningen kraftigt under den andra. Ett fallande bensinpris i kombination med bilindustrins kollaps anges som huvudorsakerna. Totalt såldes 315 761 hybrider i USA förra året. Det motsvarade 2,4 procent av den totala marknaden. Antalet sålda hybrider var 9,9 procent mindre än 2007.

Återigen stod Toyota för hela två tredjedelar av hybridmarknaden i USA, detta trots en hel del nya hybrider från GM och Ford. Den absoluta hybridfavoriten i USA, Toyota Prius, drabbades dock även den av det minskande intresset för hybrider. Försäljningen för Prius avspeglar mycket väl bensinprisets växling. Under första halvan av 2008 såldes 91 440 Priusar, medan det under den andra hälften såldes endast 67 444 Priusar. Bensinpriset i USA började skena under våren och nådde en höjdpunkt på fyra dollar per gallon i juli. Därefter var det fritt fall. I december låg priset på inte mer än 1,62 dollar per gallon.

Värst drabbade av bensinprisets fall var Ford som såg sin hybridförsäljning minska med 22 procent jämfört med 2007. Ford lyckades ändå behålla sin tredjeplats på hybridtoppen, tätt i hasorna på tvåan Honda. GM däremot, närmast tredubblade sin hybridförsäljning tack vare de nya hybridversionerna av Cadillac Escalade, GMC Yukon, Chevrolet Malibu och Chevrolet Tahoe.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!