Foto: Dennis Gedaschke / Hyundai Motor

Hyundai Bayon officiell

Hyundais nya instegare i suv-segmentet är här – modellen Bayon som beskrivs som kompakt på utsidan men med en rymlig insida. Två bensinmotorer är aktuella varav en av dem med mildhybridteknik.

I sommar är det dags för ännu en suv från Hyundai att ta plats hos märkets återförsäljare. Det är modellen Bayon, döpt efter sydfranska staden Bayonne, som rullar in som ny instegare bland Hyundais högbyggda modeller. Bayon sorteras in i det så kallade B-segmentet, en storleksklass som ofta exemplifieras med Volkswagen Polo.
Hyundai Bayon är 418 centimeter lång (13 cm längre än nämnda Polo) vilket gör den endast 2,5 centimeter kortare än Hyundai Kona. Det lustiga är att B-segmentet i dag är att jämföra med C-segmentet (golfklassen) för mindre än 15 år sedan, då mätte nämligen Volkswagen Golf (Mk5) 420 centimeter från nos till akter.
Axelavståndet är 259 centimeter, exakt en centimeter mindre än vad Konas motsvarande mått. Bayon sträcker sig 149 centimeter upp mot himlen, vilket gör den 7,5 centimeter lägre än ”storebror” Kona.
Hyundai lyfter fram markfrigången som väl tilltagen för segmentet – 18,3 centimeter (med 17-tumsfälgarna, 16 tum är standard). Det är drygt en centimeter mer än vad Kona har (ej Kona Electric som har lägre markfrigång).
Bagageutrymmet sväljer 411 liter vilket är klart med än i både Kona och i20. Det är till och med snäppet bättre än i i30 som lirar i segmentet ovan.

1 av 3 Foto: Dennis Gedaschke / Hyundai Motor
2 av 3 Foto: Dennis Gedaschke / Hyundai Motor
3 av 3 Foto: Dennis Gedaschke / Hyundai Motor

Nog om mått och volymer, nu kikar vi på drivlinorna i stället. Hyundai Bayon kommer till vårt avlånga land med två motoralternativ. Instegaren är en 1,2-liters MPi-bensinmotor på 84 hästkrafter som känns igen från bland annat i20. Denna maskin kombineras med en gammal, hederlig manuell låda med fem växlar.
Mest intressanta drivlinealternativet lär bensinaren 1,0 T-GDi med 48-volts mildhybridteknik vara. Den bjuder på 100 hästkrafter och tre körlägen – Eco, Sport och Normal.
Denna maskin kan kombineras med Hyundais sexväxlad manuella iMT-låda (iMT står för att lådan är en intelligent manuell växellåda) alternativt med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda.
1,0-litersmotorn ses av Hyundai som ett sportigt alternativ, därför är Bayon (med 1,0-litersmotorn och iMT-lådan) märkets första suv att få Rev Matching-funktionen som normalt bara erbjuds till Hyundais riktigt sportigt lagda modeller. Hyundai beskriver funktionen som följer: ”Rev Matching synkroniserar motorn med utgående axeln för att möjliggöra mjukare och sportigare nedväxlingar.”

1 av 3: Har man suttit i i20 känner man sig hemma i Bayon. Foto: Dennis Gedaschke / Hyundai Motor
2 av 3 Foto: Dennis Gedaschke / Hyundai Motor
3 av 3 Foto: Dennis Gedaschke / Hyundai Motor

Att kliva in i Bayon är som att kliva in i Hyundai i20, det ser nämligen likadant ut med bland annat dubbla skärmar, en framför föraren och en på instrumentbrädan där underhållning för och information till alla i bilen sköts via både knappar och skärm.
Uppkopplingsmöjligheterna är många tack vare senaste Hyundai BlueLink-versionen som tillåter större integration av Google- och Apple-funktioner än i tidigare versioner.

Säkerhetsmässigt innehåller Hyundai Bayon det mesta i förarhjälpsväg, exempelvis autobroms med utökat skydd för att undvika kollision vid vänstersväng i korsning, filhållningsassistans, trötthetsvarnare, autobroms vid korsande trafik bakom bilen, och mycket mer.

Något svenskt pris är inte meddelat ännu, det lär komma till våren, i god tid innan den svenska lanseringen i sommar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!