080319-hyundai-nytt-märke

Hyundai bildar nytt lyxmärke

Hyundai startar ett nytt lyxmärke med eget namn och logga senast 2010, det avslöjar företagets egen försäljningschef. Nu vill det starkt växande koreanska företaget ta upp kampen med Toyota på allvar.

I grannlandet Kina är koreanska Hyundai på stark frammarsch. Förra året steg försäljningen med elva procent jämfört med 2006. Så här långt in på 2008 är Hyundai det näst största bilmärket i Kina, strax efter giganten Toyota. Men man nöjer sig inte med det. Under året kommer Kina-marknaden att berikas med tre nya Hyundai-modeller, nya Santa Fe, Azera samt en ny sportbil kort och gott kallad BK, som till stor del ska baseras på nyligen avslöjade Genesis Coupé. Under första halvan av 2009 tas den nya budgetlyxbilen Genesis till den kinesiska marknaden. Även om den går under vanlig Hyundai-flagg kommer den att utgöra startpunkten för koreanernas prestigesatsning.

Hyundais försäljningschef Young-Key Koo avslöjade företagets planer i en intervju med China Daily. Redan 2010 kommer det nya märket att lanseras och förebilden för Hyundais satsning är främst Toyotas succé med Lexus, men även Nissans Infiniti och Hondas Acura. Young-Key Koo förklarar att alla Hyundais lyxmodeller kommer att bära det nya märkets namn och loggai framtiden.

Young-Key Koo försäkrar att Hyundais satsning är seriös. Tanken är att man ska lansera en eller två nya lyxmodeller årligen. Han avslutar med att säga att Hyundai har i stort sett samma avsikt och strategi som Toyota haft med Lexus. Om premiumsatsningen slår väl ut i Kina kommer vi förmodligen att få se Hyundais nya märke även i Europa.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Teknikens Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande!