081205-hyundai-garanti

Hyundai drar tillbaka 9-årsgarantin

Hyundai meddelar nu att man drar tillbaka den 9-åriga kvalitetsgaranti som infördes i september förra året. Från och med årsskiftet upphör kvalitetsgarantin, anledningen är den ekonomiska oron kombinerat med att garantin blev dyrare än väntat.

Hyundai Bilar AB meddelar nu att man har beslutat att, från och med den 31 december 2008, sluta att erbjuda den 9-åriga kvalitetsgaranti som infördes för drygt ett år sedan. Hyundai låter meddela i ett pressutskick att försäkringen som Hyundai tagit för den långa garantin har varit kostsam, och att den allmänna ekonomiska oron i världen spås höja denna kostnad ytterligare.

Hyundai säger att de inte vill belasta sina nybilskunder med höga kostnader för en garanti på nio år när de flesta ändå bara har sin bil i 3-5 år. Enligt Hyundai faller det hela på sin egen orimlighet då det inte är möjligt att kontrollera hur bilarna sköts under garantitiden.

– Så här drygt ett år efter införandet av kvalitetsgarantin kan vi konstatera

att den inte haft önskad effekt vad gäller ökad försäljning. Kunderna köper

inte Hyundai på grund av den förlängda garantin, merparten av våra kunder

vill gärna byta sin bil efter 3 år och då räcker den 3 åriga nybilsgarantin

mer än väl, säger Christian Norberg, vd Hyundai Bilar AB.

För alla personbilar från Hyundai som registrerats mellan 1 september 2007 och

den 31 december 2008 gäller fortsatt den 9-åriga kvalitetsgarantin.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!