080320-genesis-coupe

Hyundai Genesis Coupé officiell

Bilder på nya Hyundai Genesis Coupé har läckt ut på Internet i ett par omgångar. Nu är den däremot officiell i och med pressvisningen på New York-salongen. Två motorer är aktuella, en turbomatad fyra och en V6.

Visst känner vi igen linjerna från de spionbilder som vi visade i november förra året. Skillnaden är nu att Hyundai har släppt all information om nya Genesis Coupé inklusive interiör- och exteriörbilder. Enligt ni som läser och röstar på vår hemsida tycker merparten av er om koreanernas formgivning av sportbilen (se resultatet här).

Det är precis vad den är – en sportbil – till skillnad från gamla Hyundai Coupé som nykomlingen efterträder. Nu är det bakhjulsdrift som gäller och två sportigt betonade motorer – en rak fyra på två liter med turbo som levererar 215 hästkrafter vid 6 000 r/min och 294 newtonmeter vid 2 500 r/min samt en V6 på 3,8 liter som pumpar ut 310 hästkrafter vid 6 000 r/min och 357 newtonmeter vid 4 700 r/min. Tanken med den större motorn är att ta upp kampen med konkurrenter som bland annat Infiniti G37. En annan bil som siktet är inställt på är Ford Mustang, men då gäller det nog att ryktena om en V8-motor på 4,6 liter är sanna.

Båda motorerna är som standard kopplade till sexväxlade manuella lådor. Till turbofyran kan man välja en femväxlad automat och till V6-motorn en sexväxlad, båda med möjlighet till snabb manuell växelföring genom att skjuta växelväljaren fram eller bak.

Prestandamässigt kan man väl inte säga att Genesis Coupé är värst i klassen, men fullt tillräcklig ändå. För V6-versionen går 0-100 km/h på cirka sex sekunder och toppfarten ligger på 240 km/h.

Sportavgassystem, Brembo-bromsar och hård satt fjädring betonar ytterligare vilken klass bilen vill att den ska sorteras in i.

Genesis Coupé kommer i tre olika utrustningsgrader – GS, SE och GT, där sistnämnda endast är applicerbart på V6-versionen.

Hyundais nya sportbil – som är 463 cm lång, 186 bred, 138 hög och väger 1,6 ton – dyker upp i bilhallarna någon gång under våren 2009. Prissättningen lär på klassiskt Hyundai-vis vara så låg som möjligt för att redan där ha övertaget gentemot konkurrenterna.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!