091029-genesis-coupe-rspec

Hyundai Genesis Coupé R-Spec – naknare och billigare

Hyundais officiella bil på årets SEMA Show är en förvånansvärt diskret Genesis Coupé. Med det nya tillägget R-Spec lämnar Hyundai en del av jobbet åt kunderna. Bilen är ett tomt papper som väntar på att kunden ska sätta sin egen prägel.

 Merparten av bilarna som brukar visas på eftermarknadsmässan SEMA Show i Las Vegas är extravaganta, inte sällan överdrivna, specialversioner av bilar som vanligtvis är ganska alldagliga. Men det är inte bara tillbehörsföretagen som visar sina produkter. Även koreanska Hyundai visar nyheter på årets SEMA och deras nya Genesis Coupé R-Spec står ut ur mängden på ett speciellt sätt.

Hyundai har nämligen ansträngt sig för att plocka bort allt onödigt från bilen. R-Spec-versionen av Genesis Coupé riktas mot dem som vill ha en bil att trimma och styla. Den är ett blankt papper helt enkelt. Hyundai vill inte säga hur mycket vikt som har sparats men onödigheter som farthållare, bluetooth, färddator, rattknappar och kromdetaljer i inredningen har slopats, dels för att spara vikt och dels för att kunden förmodligen ändå skulle plocka bort allt och sätta dit andra saker. Däremot har stereosystemet med sex högtalare fått vara kvar och ratten och växelspaksknoppen är klädda i läder.

Samma sparsmakade tema går igen på utsidan där Hyundai inte har brytt sig om att ge R-Spec-versionen någon särbehandling. Det enda som avslöjar att det inte är en vanlig Genesis Coupé är märket på bakluckan, och så färgen förstås. Genesis Coupé R-Spec kan bara fås i de racinginspirerade färgerna Karussell White, Bathurst Black och Tsukuba Red.

Hyundai har lagt desto mer energi på att förfina bilens vägegenskaper. Den turbomatade 2,0-litersmotorn med 210 hästkrafter är densamma men chassimässigt är R-Spec vässad med hårda fjädrar och stötdämpare, grövre krängningshämmare och torsendiff. Bromsarna kommer från Brembo och utanpå dessa sitter 19-tumsfälgar. R-Spec-versionen går bara att få med manuell sexstegad låda och i USA sätts prislappen till 23 750 dollar, vilket är 3 000 dollar mindre än Genesis Coupé 2,0T Track som bildar grund för R-Spec-modellen.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!