Hyundai i10 Euro NCAP

Hyundai i10 fick fyra stjärnor i Euro NCAP

I senaste krocktestomgången i Euro NCAP kammar Mercedes C-klass hem full pott medan Hyundai i10 endast får fyra av fem stjärnor.

Nya rymligare Hyundai i10 som ska ge andra småbilar som Volkswagen Up en match, något som troligtvis blir aningen svårare nu när Euro NCAP presenterar sin senaste krocktestomgång där i10 endast fick fyra stjärnor.

I Euro NCAP är fem stjärnor maxbetyget totalt sett, men totalbetyget består av sammantaget fyra bedömningspunkter som räknas samman. Vuxenskydd, barnskydd, fotgängarskydd och förarstödsystem.

Hyundai i10 fick 79 av 100 poäng i vuxenskyddet vilket inte är katastrofdåligt inte heller bra då exempelvis Volkswagen Up fick 89 poäng i samma test. I frontalkrocktestet ansågs bilen ha bra skydd för åkande i olika storlekar, likaså i sidokrocktestet. Dock anmärktes det på att handtaget till bakdörren lyftes under sidokrocken vilket resulterade i att dörren inte var helt stängd.

 I sidokrocktestet mot en stolpe ansågs vara marginell då skyddet mot bröstkorgen var bristfälligt. Skyddet för pisksnärtskador vid påkörning bakifrån klassas som bra i framsätet medan skyddet för baksätespassagerarna är sämre.

I barnskyddet kammar i10 hem 80 av 100 poäng, och maxpoäng för skydd av barn upp till 1,5 år vid frontalkrock. För framåtvända treåringar anses skyddet vara sämre då belastningen på bröstkorg och nacke är höga. Vid sidokrock är skyddet för både 1,5 och 3-åringar, för placering av bakåtvänd bilbarnstol i framsätet går det att koppla ur krockkudden och upplysning om den är i- eller urkopplad är tydlig för föraren.

I fotgängarskyddet blev det 71 av 100 poäng och skyddet från stötfångaren fick högsta betyg. I framkant och mitten av huven är skyddet bra men sämre längs de skarpa kanterna och vindrutan längs A-stolparna.

I förarstödsystem blir det endast 56 poäng, i10 har bältespåminnare fram och bak, antisladdsystem som standard medan fartbegränsare är tillval. Dock saknas det autobroms.

Bättre gick det dock för nya Mercedes C-klass som kammade hem full pott på fem stjärnor. 92 poäng i vuxenskydd och 84 poäng för barn i åldrarna 1,5 och 3 år. I fotgängarskydd blev det 77 poäng det anmärktes dock på skyddet i framkant av huven då det blev mycket låga poäng. Vid krock lyfts huven i bakkant vilket ger mer utrymme mellan huv och motor.

C-klass har bältespåminnare fram och bak, antisladdsystem som standard, fartbegränsare som tillval och autobroms som standardutrustning. Det sistnämnda fungerar i låga som höga hastigheter och var effektivt för att undvika kollision upp till en viss hastighet. I ännu högre farter sänks hastigheten så krockvåldet minskar vid kollision.

Hela Euro NCAP resultatet för bilarna hittar du här: i10, C-klass.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr