080904-hyundai-i20

Hyundai i20, iX55 och Santa Fe Hybrid visas i Paris

En månad återstår innan bilsalongen i Paris startar. Men Hyundai väljer att redan nu presentera de nyheter som ska visas. I blickfånget hamnar Getzs ersättare i20, även om den nygamla suven iX55 och Santa Fe Hybrid i konceptform också ska locka besökare.

Hyundai fortsätter arbetet med att införa det nya namnsystemet med ett ”i”, följt av en sifferkombination. Med nya i20 fortsätter man även med det nya och något mer attraktiva formspråket, släktskapet med i10 och i30 är tydligt. Hyundai i20 är den inofficiella ersättaren till utgående Getz, och jämfört med denna är i20 längre och troligtvis även bredare och tyngre. För mer detaljerade uppgifter om i20 får vi vänta tills skynket faller i Paris.

Jämte i20 ska Hyundai även visa upp i20 i-blue Concept. Som för så många andra biltillverkare är blått det nya gröna för Hyundai, i-blue är en snålvariant av i20 med koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning på endast 99 gram per kilometer respektive 0,34 liter per mil. Hjärtat i snålvargen är en 1,4-liters CRDi-diesel kopplad till en manuell sexväxlad låda.

Hyundais gröna (blå) intentioner visas även i form av ett annat koncept – Santa Fe Hybrid. Vanliga Santa Fes 2,4-liters bensinmotor paras med ett hybridsystem som sänker förbrukningen till 0,53 l/mil och utsläppen till 148 g/km.

Sist men inte minst visas även den nygamla suven iX55. iX55 har tidigare sålts i USA under namnet Veracruz. Bortsett från namnet är det ingenting som skiljer den europeiska bilen från den amerikanska. iX55 är en sjusitsig suv av den större och lyxigare skolan. I Hyundais modellprogram placerar den sig strax ovanför Santa-Fe, storleksmässigt är den jämförbar med Volvo XC90. iX55 kan med fördel ses som den åldrade Terracans ersättare. I USA har instegsmotorn varit är en bensinare på 3,8 liter och 260 hästkrafter som kombineras med en sexstegad automatlåda. Inför europalanseringen byts dock denna mot en ny motor – en V6 turbodiesel på 240 hästkrafter. iX55 börjar säljas på den här sidan Atlanten mot slutet av året. Hyundai tror sig kunna sälja omkring 5 000 bilar om året och priserna uppges starta på 45 000 euro, motsvarande 425 000 kronor.

Läs mer

Provkörning

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr