081215-hyundai-i20-getz

Hyundai i20 – mellanbrorsan på gång

Hyundais småbil Getz sjunger på sista versen. På gång in är nya i20 som kommer till Sverige framåt vårkanten. i20 placerar sig storleksmässigt mellan nykomlingarna i10 och i30.

Hyundai Getz kom för snart sju år sedan. Ändå är det redan dags för modellen att kasta in handduken till förmån för nya i20.

Precis som med företrädaren är i20 utvecklad i och ämnad för Europa. Enligt Hyundai för att möta de europeiska bilköparnas höga krav.

Hyundai i20 baseras på en helt ny bottenplatta där sportighet, smidighet och säkerhet har varit tre framträdande ledord.

Ett ökat axelavstånd med sju centimeter (totalt 252,5 centimeter) jämfört med Getz ska ge i20 bättre väghållning samtidigt som den är något rymligare. Totalt har bilen växt fem centimeter på längden.

Trots en massa förbättringar är Jonas Borglund inte helt övertygad om i20:s förträffligheter efter att ha provkört bilen i Spanien (läs hela provkörningen i TV 2/2009). Bilen är bra, men inte lika framåtsträvande som Getz var när den kom.

När Hyundai i20 kommer till Sverige i mars nästa år är det under tre olika versionsbeteckningar.

1,2 Comfort bjuder på en 78 hästkrafter stark bensinmotor med maxvrid på 119 newtonmeter vid 4 000 r/min. 1,4 Comfort/Plus med 100 hästkrafter plockade ur bensinmotorn och 137 newtonmeter vid 4 200 r/min. Starkast är dieselmodellen 1,6 CRDi e-Sense med sina 115 hästkrafter och 260 newtonmeter mellan 1 900 och 2 750 r/min. Med sexväxlad manuell låda, partikelfilter och en förbrukning på 0,43 liter per mil samt 115 gram koldioxid per kilometer får man se den som den förmodade storsäljaren.

Som standard får man AC (automatisk till alla utom 1,2 Comfort), ratt ställbar i höjd- och längsled, fjärrstyrt centrallås, elfönsterhissar, elbackspeglar, cd-stereo med mp3-kompabilitet, kylt handsfack och baksäte fällbart 60/40 (dock inte ställbar vinkel på ryggstödet som Getz har).

På säkerhetssidan har Hyundai försett i20 med höghållfasthetsstål, sex krockkuddar, aktiva nackskydd, bältesförsträckare fram, bältespåminnare på samtliga platser, låsningsfria bromsar, antisladd, antispinn, panikbromsassistans och elektronisk bromskraftfördelning.

Hyundai i20 har alltså premiär i mars 2009, men några svenska priser är ännu inte fastställda. En fingervisning är att prislappen bör hamna från strax under 120 000 kronor för att placera sig mellan i10 och i30. Ett högre pris och den kommer att vara frånkörd av sina europeiska konkurrenter redan på pappret. Speciellt nu när Hyundai drar tillbaka lockelsen i form av nio års kvalitetsgaranti från och med 1 januari nästa år.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!