Foto: Hyundai

Hyundai i20 N officiell – nya busbilen redo för gatan

Efter succéerna i rally-VM WRC kommer givetvis även senaste generationen av Hyundai i20 som hetsig N-version. Precis som det större syskonet i30 N och i30 N Fastback tar koreanerna fasta på snabb fartprestanda och underhållande väghållning.

I samband med provkörningen av nya i20 fick vi tjuvkika på kommande i20 N. Bilen ger sig in i getingboet av små, kompakta GTI-liknande bilar med tydlig frenesi.
Precis som med i30 N verkar det som att Hyundai satsat på det väsentliga med i20 N, förarfokus i första rummet med kralliga framstolar samt en ratt och växelspak som bara vill leka, spela med.

1 av 5: Hans Hedberg på plats för att spana in Hyundai i20 N. Foto: Hans Hedberg
2 av 5 Foto: Hans Hedberg
3 av 5 Foto: Hans Hedberg
4 av 5 Foto: Hans Hedberg
5 av 5 Foto: Hans Hedberg

Drivlinan har hetsats på rejält jämfört med vanliga i20, vars starkaste version 1,0 T-GDI 48V har 120 hästkrafter. Nya i20 N använder sig av turbomotorn 1,6 T-GDI på 204 hästkrafter och mastiga 275 newtonmeter. Växellådan är givetvis manuell, tätstegad sexväxlad är standard. Tack vare lättviktskonstruktion är vikt/effektförhållandet 171 hästkrafter per ton.
För att bättra på prestanda och väggrepp har i20 N Launch Control och varvtalskontroll för snabba växelskiften. Mekanisk m-LSD (Limited Slip Differential, diffbroms) gör att greppet vid aktiv körning på bana blir maxat.
Frambromsarna har vuxit till 320 millimeter (+40 mm större än vanliga i20).  Styvare fjädring, fastare stötdämpare samt grövre krängningshämmare ska göra i20 N till den perfekta kurvkramaren.
Med Drive Mode går det att justera drivlina, avgasljud och rattmotstånd.

1 av 8 Foto: Dennis Kellner
2 av 8 Foto: Dennis Kellner
3 av 8 Foto: Dennis Kellner
4 av 8 Foto: Dennis Kellner
5 av 8 Foto: Dennis Kellner
6 av 8 Foto: Dennis Kellner
7 av 8 Foto: Dennis Kellner
8 av 8 Foto: Dennis Kellner

Designmässigt är i20 N en verklig huvudvridare. Specialdesignade 18-tumshjul, stor spoiler på bakluckan, rejäla luftintag i fronten, diffusor baktill för att öka marktrycket i fart. N-versionen finns givetvis i den signifikanta kulören ”Performance Blue”, men sex övriga lacker är också möjliga.

Hyundai Sverige räknar med att nya i20 N finns redo hemma hos oss lagom till att sopmaskinerna rensat bort allt överblivet grus från den kommande vinter. Testbil till 2021 års Bankalas är förhandsbokad, var så säker! Vi har redan vänt kepsen bak och fram.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!