Hyundai i30 facelift officiell – nu med turbo

Hyundai visar upp i30 med nytt ansikte och turbomatning, levererar nu hela femtio hästkrafter extra.

Efter tre år är det dags för Hyundai i30 att få en uppdatering. Jämfört med nuvarande modell är måtten oförändrade, nytt är dock den mer framträdande sexkantiga grillen som även syns på storebror i40 och en något striktare utformning av strålkastare och varselljus. Bak är utseendet dock i stort sett oförändrat.

Största nyheten är den nya turboladdade bensinmotorn på 1,6 liter som levererar 185 hästkrafter och 265 newtonmeter. I stort sett Hyundais motsvarighet till Kia Cee’d GT och Pro-Cee’d GT, Kias modeller levererar dock 204 hästkrafter och 265 newtonmeter. Turbomotorn erbjuds till skillnad från övriga motorer endast i kombination med sexväxlad manuell låda.

Prestandamässigt klarar i30 Turbo 0-100 km/h på 8 sekunder och toppfarten anges till 219 km/h. Inga siffror som gör att i30 Turbo kan betecknas som sportig, men troligtvis roligare att köra än tidigare toppversionen på 135 hästkrafter.

Utöver effektstarkare motor har turboversionen även fått styvare fjädring och styrningen har programmerats om för att passa 18-tumshjulen. Till skillnad från vanliga i30 har turboversionen även biffigare bromsar. 300 millimeters ventilerade skivor fram och 284 millimeters skivor bak.

För att framhäva de ”sportiga” ambitionerna har i30 med turbomotorn även något kralligare stötfångare och kjolpaket samt dubbla utblås bak. I kupén hittar vi sportstolar fram, svart innertak och något annorlunda instrumentering med röda detaljer.

Övriga motorutbudet består av två dieslar och två bensinare. Dieselmotorerna är båda på 1,6 liter och levererar 110 respektive 136 hästkrafter, det sistnämnda är 8 hästkrafter fler än tidigare. På bensinsidan erbjuds samma 1,4- och 1,6-litersmotorer som tidigare med skillnaden att den sistnämnda har tappat 15 hästkrafter och levererar nu 120 hästar. 1,4-litersmotorn ligger oförändrat kvar på 100 hästkrafter. Till dieselalternativen erbjuds även en nyutvecklad sjuväxlad dubbelkopplingslåda.

När uppdaterade i30 kommer till Sverige eller vad den kommer att kosta är i nuläget inte fastställt.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!