Bränslesparande 48 volt-teknik erbjuds med den trecylindriga 1,0-liters motorn på 120 hästkrafter och det är kanske den vikigaste nyheten för märket. Motorn kombineras för första gången med den sexväxlad manuella ”iMT” (intelligent manual transmission)-lådan som har frihjul.
Andra nyheter är en ny strålkastardesign framtill med LED-teknik och en bredare grill. Även bakljusen har fått ny design för att fram- och bakpartierna ska se symmetriska ut. Från sidan kan Hyundai-entusiasterna notera de nya fälgarna i 16- eller 17-tums storlek. Invändigt nämns att luftutblåsen har fått ny design. Från och med sommarens produktion kommer man att trådlöst kunna spegla telefonskärmen i bilens bildskärm, samt även ladda telefonen trådlöst. Hyundais så kallade ”Blue-link” blir standard, vilket gör det möjligt för ägarna att mot en abonnemangskostnad kunna kontrollera bilen via en app.
LÄS OCKSÅ: Provkörning av Hyundai i10
Till sist är också säkerhetssystemen uppdaterade, med bland annat en ny sorts autobroms som fungerar vid backning. Vidare kopplas döda vinkel-varningen till autobromsen om ett hinder upptäcks.
Förändringarna märks i alla tre modellserier, den vanliga halvkombin, kombimodellen och ”fastback”.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.