110622-direkt-hyundai-i40 Foto: www.roberthoernig.com

Hyundai i40 Kombi – direktrapport från provkörningen

Vår reporter på fältet PeO Kjellström är ute och provkör Hyundais nya V70-dräpare i40 Kombi.

PeO Kjellström är ute och far igen! Vilken världsdel denna gång? 

– I det fantastiskt vackra Norge, närmare bestämt Larvik. Sverige skulle aldrig ha släppt ifrån sig Norge 1905.

Jaja, det tar vi en annan gång. Vad provkör du?

– En av årets intressantaste nykomlingar faktiskt. Hyundais första allvarliga försök att bryta sig in på tjänstebilsmarknaden: Hyundai i40 Kombi.

Och det går hur?

– Man borde inte vara förvånad längre, Hyundai och Kia har skärpt till sig så otroligt de senaste åren. Men de överraskar igen. Det här är en riktigt bra bil! Rymlig som ungefär en VW Passat, stort bagageutrymme (22 liter mindre än Volvo V70). Välbyggd, tyst. Välutrustad. Bra pris.

Det verkar som om Volkswagen och Volvo får hålla i hatten?

– Absolut. Hyundai i40 blir en tuff nöt att knäcka. Som standardutrustning kommer automatisk klimatanläggning, farthållare, färddator, radio/CD/mp-3 stereo, elmanövrerad förarstol, elstyrda ytterspeglar, elfönsterhissar, larm med mera.

Oj! Väldans. Vad kostar kalaset då?

– Prislappen börjar på 214 900 kronor men det är en 135 hästars bensinare. Storsäljaren blir dock 1,7 CRDI på 136 hästar, från 259 900 kronor. Hälften av versionerna är miljöklassade och alltså ingen fordonsskatt på fem år. Lägg till fem års nybilsgaranti på det.

Det kommer med andra ord att bli hett i D-segmentets kombiklass till hösten.

– You bet!

Och så får jag passa på att önska dig, redaktionen och alla våra underbara läsare en riktigt trevlig midsommar.

– Tack detsamma!

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr