090825-hyundai-ix35

Hyundai ix35 officiell

Efter flera teaserbilder ha Hyundai till slut valt att visa helt nya ix35. Storsäljande Tucsons efterträdare debuterar på Frankfurtsalongen i september men redan nu vet vi hur den ser ut och vilka motorer den får.

 Här är en bil som har kostat cirka 1,6 miljarder kronor att utveckla. Det är sällan biltillverkarna avslöjar hur mycket pengar som läggs på produktutveckling men med nya ix35 gör Hyundai ett undantag. Projektet har gått under det interna namnet LM och hållit på sedan 36 månader tillbaka och på Frankfurtsalongen ska resultatet presenteras – Tucsons efterträdare. Tucson har varit en av Hyundais absolut mest populära modeller på senare år och har sålts i drygt en miljon exemplar sedan lanseringen 2004. Förhoppningen är naturligtvis att nya ix35 ska axla ansvaret och de räknar med att vara uppe i en försäljningstakt på 300 000 bilar om två år.

Hur ska den då klara det? Hyundai vill särskilt framhålla deras nya designspråk som de kallar Fluidic Sculpture. Formerna kunde vi för första gången se på konceptbilen ix-onic från vårens Genèvesalong. Nu ser vi att Hyundai har gått varsamt fram med formerna, även om ix35 är betydligt mer verklighetsanpassad än ix-onic. Intrycket av den arga fronten och de flödande linjerna längs med bilen kvarstår dock.

Hyundai tror också att deras satsning på snåla motorer ska bidra till goda försäljningssiffror för ix35. I hemlandet Korea kommer bilen inledningsvis att erbjudas med en 2,0-liters bensinmotor på 166 hästkrafter och en lika stor dieselmotor som ger 184 hästar. Båda kopplas till en nyutvecklad sexstegad automatlåda. Bensinmotorn drar 0,85 liter per mil vid blandad körning medan dieselmotorn klarar sig på 0,65. Dieselmotorn kan fås i kombination med fram- eller fyrhjulsdrift medan bensinversionen bara kan fås i framhjulsdrivet skick. När bilen kommer till Europa väntar vi oss även att få se en 1,6-litersbensinmotor liknande den som satt i ix-onic-konceptet.

Det är fortfarande oklart vilka specifikationer som gäller för de olika marknaderna. Ix35 blir en internationell bil som ska säljas i Asien, Nordamerika och Europa och motoralternativen och utrustningslistorna kommer sannolikt att skilja mellan världsdelarna. Hyundai delar dock med sig av några utrustningsalternativ som förmodligen kommer att erbjudas på alla marknader. Förutom antisladdsystem erbjuds även DBC (Downhill Brake Control) och Hill-Start Assist Control. DBC hjälper bilen att hålla en jämn hastighet i branta utförsbackar medan Hill-Start Assist hjälper till att hålla bilen stilla vid start i kraftigt motlut. Några av de andra godsakerna är ett panoramaglastak och en backkamera med 3,5-tums LCD-skärm infälld i innerbackspegeln.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!