Foto: Hyundai

Hyundai Kona N officiell med 290 hästkrafter

Hyundais suv Kona är en ganska from liten sak, men det blir ändring på det nu. Med bokstaven N i slutet förvandlas den till en snabb rackare som når 100 km/h på fem och en halv sekund.

4,2 meter lång och oftast i händerna på en förare som tänker på allt annat än snabba varv runt Nürburgring, där har vi Hyundai Kona. Förmodligen ser ingen den som en busbil, men det är nu dags att revidera den bilden av Kona.
I dag presenterar nämligen Hyundai prestandaversionen Kona N som prestandamässigt överträffar samtliga tidigare modellversioner med råge. Till dags datum har relativt nylanserade 198-hästars 1,6-litersbensinaren utgjort vassaste varianten – 0-100 km/h på 7,7 sekunder och 210 km/h i toppfart. Kona Electric är visserligen starkare, 204 hästkrafter, men inte riktigt lika snabb – 0-100 km/h på 7,9 sekunder och 167 km/h i toppfart.

Kona N, där N:et visar att det är en modell från märkets prestandaavdelning men där bokstaven även symboliserar Nürburgring samt Namyang-distriktet i Sydkorea, har försetts med en 2,0-liters turbomaskin (T-GDI) med 280 hästkrafter som växer till 290 hästkrafter under kortare stunder då N Grin Shift-läget är aktiverat. Maxvridet ligger på 392 newtonmeter.
Via en åttaväxlad dubbelkopplingslåda når motorns krafter framaxeln som försetts med en elektronisk diffbroms, en så kallad e-LSD.

Foto: Hyundai

När Launch Control-funktionen är aktiverad för bästa möjliga grepp sticker Hyundai Kona N iväg som ett skott och passerar 100 km/h efter 5,5 sekunder. Fartökningen avstannar inte förrän toppfarten på 240 km/h har nåtts.

1 510 kilo tunga Kona N (en ganska hög siffra för en så pass liten bil) har fem körlägen som föraren kan aktivera beroende på vilken karaktär på körningen denna vill ha; Eco, Normal, Sport, N och Custom. De olika lägena påverkar bland annat ESP-systemet, styrningen och avgasljudet.

Foto: Hyundai

Kona N har fått ett aggressivare utseende för att passa motorns karaktär, bland annat större luftintag i fronten och luftslitsar på huvens framkant vilket har tvingat Hyundai-emblemet ned till grillen, stora 19-tumshjul, grov takvinge och lika grov diffusor som omgärdas av två rejäla avgasutblås. Det hela pryds med röda detaljer, typiskt för Hyundais N-modeller.

I sommar tillgängliggörs Hyundai Kona N på den europeiska marknaden. Några priser har koreanerna dock ännu inte presenterat.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!