Det har tidigare ryktats om och bekräftats att Hyundai är på gång med en N-version av Tucson, det vill säga en prestandasuv med många hästkrafter. Uppemot 340 stycken har det snackats om. Där är vi inte ännu, men Hyundai presenterar i alla fall en Tucson med N-tillägget, dock med extratillägget Line. N Line, helt enkelt. På samma vis som i30 som i höstas blev N Line (ej att blanda ihop med busbilen i30 N).
N Line-paketet handlar mycket om utseendet, bland annat är grillen, backspegelkåporna, takvingen, fönsterlisterna och 19-tumsfälgarna svartlackerade. Strålkastarnas innanmäten har fått en egen design, likaså ”dimljusen” och grillens mönster är ”bikakemönstrat” i stället för horisontella ribbor. De yttre dörrhandtagen är lackerade i karossfärgen. Normalt är de kromade.
Interiört handlar det om skinn och svart mocka på stolarna samt röda sömmar. Växelväljaren är utbytt mot en sportigare variant med N-emblem och ett rött streck. N-emblem finner vi även på stolarnas ryggstöd.
N Line betyder inte mer pulver, men Hyundai lovar mer körglädje i form av ett uppstyvat chassi och krispigare styrning. Hjulupphängningarna har justerats och fjädringen bjuder på 5 procent mer styvhet bak och åtta procent mer fram.I fjol introducerade Hyundai en mildhybriddrivlina med 48-voltssystem som avlastar dieselmotorn på två liter. Denna 185-hästarsdrivlina får nu sällskap av en ”48-voltare” där märkets 1,6-litersdiesel på 136 hästkrafter utgör hjärtat. Tillskottet av el sägs reducera förbrukningen med upp till elva procent jämfört med samma maskin utan 48-voltsteknik.
Sedan tidigare finns
Tucson även med 132-hästars 1,6 T-GDI-bensinmotor, 177-hästars 1,6 T-GDI-bensinmotor med antingen fram- eller fyrhjulsdrift samt 1,6 CRDi-dieselmotor på 115 och 136 hästkrafter. Det är sistnämnda som nu även finns i mildhybridutförande.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.