Foto: Roger Lundsten

I dag tillverkades sista Volvo XC90 generation ett i Sverige

Efter tolv långa och lyckosamma år har en era nått sin ände i dag. Sista svensktillverkade exemplaret av Volvo XC90 av första generation har lämnat Torslanda-fabriken i Göteborg.

I dag, klockan 11.30 den 11 juli 2011, lämnade första generationen Volvo XC90 bandet i Torslanda-fabriken för sista gången. Efter 636 142 tillverkade XC90 under tolv år rullade exemplar nummer 636 143, en D5 AWD, sina första och sista meter mellan fabriken och Volvo Museum där den ska skina ikapp med andra Volvo-modeller från de senaste 87 åren. Bakom ratten under denna jungfrufärd satt ingen mindre än Teknikens Världs testchef Hans Hedberg. Mer om den extravaganta turen får du läsa om i kommande nummer av Teknikens Värld.

Att Volvo nu lägger ned XC90 generation ett-produktionen i Torslanda-fabriken beror på nya XC90 som har premiär senare i år. Den ska tillverkas i samma fabrik som har byggts om och ut för ändamålet. Nya tillverkningsanläggningen TA3 invigdes så sent som i april i år. Tillverkningen av nya XC90 sätter igång i slutet av januari 2015.

Produktionsstoppet betyder dock inte att XC90 generation ett går ur tiden i dag. XC90 har sedan ett kort tag tillbaka producerats i Volvos fabrik i Daqing för att säljas i Kina under namnet Volvo XC Classic.

Volvo XC90 presenterades för första gången på Detroitsalongen den 7 januari 2002. Överlag ansågs Volvo vara väldigt sent ute i suv-svängen. Flera av konkurrenterna hade hängt på boomen långt tidigare och XC90 spåddes dystra tider av vissa. Det blev det totalt motsatta. Volvo XC90 gick som tåget och var under flera år, tills för alldeles nyligen, märkets mest sålda modell världen över. Den utsågs till och med till Sveriges mest värdefulla exportprodukt och under toppåren nådde den ett årligt exportvärde på över 40 miljarder kronor.

I USA har XC90 varit extremt populär och den har under sina år vunnit över 100 utmärkelser. Så sent som i november förra året fick Volvo XC90 amerikanska krocksäkerhetsinstitutet IIHS:s utmärkelse Top Safety Pick+ och ansågs vara en av de säkraste bilarna på marknaden.

Teknikens Världs Hans Hedberg fick nöjet att som ensam förare ratta sista exemplaret av Torslanda-tillverkade XC90 generation ett från fabrik till museum.

Så här skriver Volvo själva om XC90 generation ett och dess historia:

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!