080212-hyundai-i10

i10 – Hyundais nya folkliga småbil

Avlösaren till högbyggda Hyundai Atos premiärprovkörs i dagarna i trakterna runt Palermo på Sicilien. Nya Hyundai i10 är andra Hyundai-bil ut med i-egenskaper – efter Golfklass-utmanaren i30. Hans Hedbergs direktrapport ger både ris och ros.

Drygt 3,5 meter lång och 1,54 meter hög sticker Hyundai i10 ut i det hetska sicilianska trafiktempot runt Palermo. Utrustad med en uppdaterad 1,1-litersmotor (ärvd från Atos) räcker effekten på 66 hästkrafter till mer än tillräckligt, åtminstone om man inte är fler än två i bilen. Motor, växellåda och styrning är väl kalibrerade, på minuskontot tillkommer särskilt en väl hård satt fjädring. Antagligen en eftergift för att kunna bära maxlast (totalvikt 1 410 kg) med räddad heder.

Bra körställning och plats för totalt fem åkande är överraskande när man ser det nätta ytterformatet. Bensinmotorn kvalar in i Vägverkets definition av miljöbil, utsläppsnivån är 119 gram koldioxid per körd kilometer och förbrukningen ligger på 0,5 l/mil vid blandad körning.

Priset för grundversionen i10 e-Base börjar på måttliga 89 900 kronor men flertalet kunder lär lägga till ytterligare 10 000 kronor (i10 Sense) som köper lull-lull i form av luftkonditionering, 14-tumshjul, fjärrstyrt centrallås och höj/sänkbar förarstol.

 

Tyvärr finns inte antisladdsystem att beställa ens som extrautrustning till nya i10, den säkerhetsfinessen finns tillgänglig först till årsskiftet.

Läs en utförligare provkörning om nya Hyundai i10 i nästa nummer av Teknikens Värld, nr 6/2008.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!