Drygt 3,5 meter lång och 1,54 meter hög sticker Hyundai i10 ut i det hetska sicilianska trafiktempot runt Palermo. Utrustad med en uppdaterad 1,1-litersmotor (ärvd från Atos) räcker effekten på 66 hästkrafter till mer än tillräckligt, åtminstone om man inte är fler än två i bilen. Motor, växellåda och styrning är väl kalibrerade, på minuskontot tillkommer särskilt en väl hård satt fjädring. Antagligen en eftergift för att kunna bära maxlast (totalvikt 1 410 kg) med räddad heder.
Bra körställning och plats för totalt fem åkande är överraskande när man ser det nätta ytterformatet. Bensinmotorn kvalar in i Vägverkets definition av miljöbil, utsläppsnivån är 119 gram koldioxid per körd kilometer och förbrukningen ligger på 0,5 l/mil vid blandad körning.
Priset för grundversionen i10 e-Base börjar på måttliga 89 900 kronor men flertalet kunder lär lägga till ytterligare 10 000 kronor (i10 Sense) som köper lull-lull i form av luftkonditionering, 14-tumshjul, fjärrstyrt centrallås och höj/sänkbar förarstol.
Tyvärr finns inte antisladdsystem att beställa ens som extrautrustning till nya i10, den säkerhetsfinessen finns tillgänglig först till årsskiftet.
Läs en utförligare provkörning om nya Hyundai i10 i nästa nummer av Teknikens Värld, nr 6/2008.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.