IBM tog betalt flera gånger om

Vägverket betalade hundratals miljoner mer för systemet med trängselskatterna än väntat. Trots ett på förhand bestämt fast pris begärde IBM mer pengar, och Vägverket betalade.

Tidspressen gjorde att Vägverket inte kunde sätta hårt mot hårt i förhandlingarna med IBM. Trots att IBM:s fakturering ansågs felaktig kunde Vägverket inte ta striden eftersom projektet riskerade stora förseningar, skriver DN. Detta uppges ha kostat Vägverket flera hundra miljoner kronor extra.

Vägverket och IBM kom överrens om en prislapp på omkring 900 miljoner kronor för hela trängselskatteprojektet. I priset ingick uppbyggnaden av systemet och fortlöpande underhåll, enligt kontraktet skulle IBM stå för förändringar av tekniken och inte fakturera extra för det. För 900 miljoner skulle IBM alltså se till att allting fungerade. Men så blev inte fallet. Inom kort begärde IBM ytterligare betalning. På uppmaning av justitiedepartementet såg Vägverket till så att bilarna fotograferades även bakifrån. Även om det krävde montering av fler kameror var det i sammanhanget ingen stor förändring av tekniken. För det ville IBM ha 95 miljoner extra. Vägverket betalade motvilligt.

DN:s undersökning visar att det sammanlagt gjorts över 130 tilläggsbeställningar på totalt mer än en halv miljard kronor. Bland tilläggsbeställningarna märks ändringsarbeten vid betalstationer. Vägbommar har varit felplacerade och för klena. Trots att det skulle ha ingått i priset att åtgärda dessa fel har Vägverket betalat alla fakturor på grund av tidspressen. När försöket med trängselskatterna löpte ut 2006 hade IBM fakturerat drygt 1,5 miljarder kronor. En avsevärd ökning mot den avtalade prislappen på 900 miljoner.

På uppdrag av Vägverket har advokatbyrån Danowsky gjort en internrapport som slår fast att Vägverket hade kunnat ifrågasätta många av fakturorna, skriver DN. Rapporten visar även att Vägverket självt har bidragit till att kostnaderna blev så höga. Bland annat byggde Vägverket upp en stor parallell organisation, vilket inneburit att Vägverket utförde dubbelarbete. Gruppen som bestod som mest av cirka 20 konsulter, kostade ungefär 115 miljoner kronor. Till och med i år har regeringen totalt betalat närmare en kvarts miljard för Vägverkets kostnader i samband med trängselskatteprojektet, utöver betalningarna till IBM.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!