Icona Vulcano – superhybriden från Europa och Kina

Den är röd, har en svällande kaross och en hybriddrivlina som utvecklar nästan 1 000 hästkrafter. Nej, det är inte LaFerrari utan den spännande nykomlingen Icona Vulcano som har rötter både i Europa och Kina.

Besökare på den spirande bilsalongen i Shanghai kan bland alla knäppa konceptbilar och hummerkopior se den alldeles nya och extrema supersportbilen Icona Vulcano. Om du inte känner till Icona sedan tidigare behöver du inte känna dig nedstämd, det gjorde inte vi heller. Icona bildades ursprungligen 2010 och är något så tvetydigt som en europeisk designstudio med huvudkontor och hela sin verksamhet i Shanghai.

 Icona anlitade den franske designern Samuel Chuffart som har fått ansvara för designen av Vulcano medan den legendariske motoringenjören Claudio Lombardi, känd från Lancias och Ferraris motorsportverksamhet, har bossat över utvecklingen av drivlinan. Själva sammansättningen står italienska Cecomp för.

 Det är något oklart hur många exemplar av Vulcano som ska byggas. Den presenteras nämligen som en ”one-off” men i nästa andetag säger Icona att den inte ska byggas i fler än fem exemplar och ännu lite mer förvirrande blir det när de presenterar två olika versioner. Instegsmodellen heter Vulcano H-Competizione och drivs av en 3,8-liters V6-motor med dubbla turboaggregat som utvecklar 550 hästkrafter och 630 newtonmeter. Den får dock understöd av två elmotorer, en på fram- och en på bakaxeln, som vardera ger 160 hästkrafter och 200 newtonmeter. Det ska räcka för en 0-100 km/h-tid på 2,9 sekunder och en toppfart på 350 km/h.

 För den som vill ha mer finns Vulcano H-Turismo V-12 som har dubbelt så många cylindrar, det vill säga tolv. V12-motorn på 6,0 liter ger 790 hästkrafter och 650 newtonmeter men hjälps av samma elmotor som H-Competizione och får därmed totalt 950 hästkrafter. 0-100 km/h anges till under två sekunder och toppfarten är 350 km/h.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!