080724-ifr-aspid-sports-car

IFR Aspid Sports Car – spetsad spanjor

Med ett Lotus Seven-chassi som bas har spanska IFR Automotive skapat en svåröverträffad best. En tjänstevikt på 700 kilo och en turboladdad 270-hästars motor gör att Aspid Sports Car kan den ta sig an de allra bästa supersportvagnarna.

Designen och konstruktionen luktar brittiskt bilbygge lång väg. Men faktum är att IFR Aspid Sports Car är en spansk skapelse. Upphovsmannen heter Ignacio Fernández Rodriquez och den uppmärksamme noterar att han har lånat ut sina initialer till företagets namn. Bilen visas i dagarna på bilsalongen i London efter fem år av utveckling.

Bilen är ett extremt lättviktsbygge där det bärande chassit väger endast 75 kilo. Tack vare hårt arbete och en del annorlunda lösningar har den totala vikten hållits nere till endast 700 kilo. En stor orsak till det är elsystemet. De flesta bilar tyngs ned av tunga elkomponenter och metervis med kabel. Aspid Sports Car har ett förenklat system med en enda dator som sköter bilens alla funktioner, vilket sänker vikten betydligt. Men även om bilen är byggd för att vara så lätt som möjligt och gå snabbast möjligt på bana finns det en del saker man oftast inte finner i en bil av det här slaget. Två touchscreens, GPRS/GSM- anslutning och WiFi-anslutning är några av de saker som är standardutrustning i Aspid Sports Car.

Två motoralternativ finns att välja mellan. Nöjer man sig med en 2,0-liters motor utan turboladdning får man 270 hästkrafter. Önskas mer kraft kan ett turboaggregat väljas till som får 2,0-liters motorn att leverera 400 hästkrafter. Det är också då man får tillgång till den hisnande accelerationen från 0-100 km/h på endast 2,8 sekunder. Aspid Sports Car är unik på det sättet att den förmodligen blir extremt snabb vid bankörning, samtidigt som den inte ska vara helt omöjlig att ha att göra med i vardagen. IFR Automotive hävdar själva att Aspid Sports Car är den första bilen i världen som lever upp både till FIA:s säkerhetsreglemente och EU:s homologeringsstandard, vilket gör att den kan köras både i vanlig trafik och i tävlingssammanhang.

Alla bilar ska byggas på beställning och priset startar på 900 000 kronor. En mängd olika tillval kan dock göra bilen dubbelt så dyr.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!