Imperia GP

Imperia GP – en belgisk sporthybrid à la Wiesmann GT

Belgiska bilmärken är vi inte bortskämda med, men det finns några. Ett av dem är klassiska Imperia Automobiles som är återuppståndna efter många år i dvala. GP är märkets comeback – en sporthybrid med gott om kraft och låg vikt.

Om Imperia Automobiles låter bekant beror det förmodligen på att du har bra koll bakåt i tiden. Imperia Automobiles är nämligen något så ovanligt som ett belgiskt bilmärke och var verksamma mellan åren 1904 och 1957. Imperia, eller Impéria som är den gamla och korrekta stavningen, började med motorcyklar för att 1907 påbörja biltillverkning som pågick hela vägen till nedläggningen 1957. Sista tio åren tillverkade de dock inte några egna modeller utan licenstillverkade bilar från tyska Adler och brittiska Standard Motor Company.

 

Imperia Automobiles återuppväcktes som bilmärke 2008 då företaget Green Propulsion köpte varumärket för några få tusenlappar, med avsikt att bygga miljögröna sporthybridbilar.

 Redan året innan köpet av Imperia hade Green Propulsion visat upp tekniken som deras sporthybrid skulle få, och 2009 visade man upp en konceptbil för att samtidigt öppna upp orderböckerna. 2010 presenterade man sitt sporthybridkoncept med diverse förbättringar och 2011 på bilsalongen i Bryssel visade man upp det första riktiga exemplaret av bilen som hade fått namnet Imperia GP.

 Två år senare, det vill säga i dag, är Imperia Automobiles redo för serietillverkning och presenterar bilen lite närmare.

 Imperia GP, med sina klassiska former som inte bara för tankarna till 1900-talets första årtionden utan också till tyska Wiesmann GT, har en fyrcylindrig bensinmotor med direktinsprutning och turbo på 200 hästkrafter och 260 newtonmeter. Motorn är den BMW/PSA-motor som vi finner i flera modeller från Citroën, Peugeot och Mini.

 Bensinmotorn ackompanjeras av en elmotor som levererar 150 hästkrafter och 350 newtonmeter. Elmotorn får sin kraft från ett batteripack av litiumpolymertyp med lagringskapacitet på 11 kilowattimmar. En laddning sägs räcka till över sex mils körning på enbart elmotorn. När det är dags att ladda upp batteriet igen kan man göra det via kabel och då ska det inte ta mer än fyra timmar att få det fullt igen.

 Vid blandad körning ska Imperia GP nöja sig med 0,19 liter bensin per mil och 1,15 kilowattimmar per mil. Koldioxidutsläppen ligger på under 50 gram per kilometer.

 Imperia GP är inte bara snål och lätt (1200 kilo), den är snabb också. 0-100 km/h går på 6,0 sekunder när man kör på enbart elmotorn. Låter man i stället hybridläget vara aktivt, alltså när bensin- och elmotor jobbar tillsammans, går samma sprint på snabba 4,0 sekunder. Stående kilometern avverkas på 22,5 sekunder vilket enligt Imperia Automobiles är snabbare än Porsche 911 Carrera S.

 Toppfarten är begränsad till 216 km/h för att skona batterierna.

 Imperia GP kommer att börja levereras till kund mot slutet av året. 100 bilar årligen ska byggas till en början, 200 så småningom. Strax över en miljon kronor kostar bilen i Belgien. En enklare version ska komma inom kort och då kosta strax under 800000 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!