Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

Inför röstningen: 7 bilar gör upp om Årets bil 2021

Volkswagens nya elbil ID.3 må vara favorit till titeln Årets bil 2021, men konkurrenterna har inte gett upp. I veckan presenterade alla sju finalister sina argument för att vinna titeln inför Årets bil-juryn. Bland annat fick vi veta varför Skoda Octavia har en så lyxig inredning.

Vill du läsa mer av vårt Premium-material?

Sju olika bilar gör upp om titeln Årets bil 2021. Bilarna i finalen har röstats fram av juryn som består av 60 journalister runt om i Europa.

I veckan fick alla sju finalister presentera sina bilar, var och en under 20 minuter. Tillverkarna passade på att hylla sina egna modeller och avslöja en del om framtiden för märket.

Så här gick snacket:

Cupra Formentor

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Wayne Griffiths tog över som vd för Seat när Luca de Meo flyttade till Renault. Griffiths hade då byggt upp det nya varumärket Cupra och det var Wayne Griffiths som presenterade sin finalist. Cupra har växt lavinartat i Europa och Formentor säljs med flera olika drivlinor, inklusive laddhybrid. Det kommer också en värsting, VZ5 med en femcylindrig motor, som ska byggas i endast 7 000 exemplar. Cupra lanserar i år också elbilen Cupra el-Born och modellprogrammet ska växa.

FÖRDJUPNING: Allt om Cupra Formentor 

Volkswagen ID.3

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Det här var på förhand mångas favorit till titeln men mjukvaruproblemen under lanseringsåret 2020 kan få några jurymedlemmar att tveka. Under utfrågningen kom det också fram att många är irriterade på att det inte får att lasta laddkablarna fram och att det inte går att höja och sänka volymen från ljudanläggningen med en knapp. ID.3 markerar inledningen på VW:s stora elbilssatsning och trots att ID.4 – som kan fås med både dragkrok och takräcke – på många sätt är en bättre bil är ID.3 fortfarande storfavorit.

FÖRDJUPNING: Allt om Volkswagen ID.3 

Skoda Octavia

Foto: Peter Klemensberger / Teknikens Värld

VW-gruppens tredje finalist – starkt att ha tre så olika bilar i final – slog ut syskonen Volkswagen Golf och Seat Leon. Många upplever att Octavia har en snyggare och lyxigare inredning än Golf, trots det lägre priset. Förklaringen från Skoda är att de nya kraven på avgasrening gjort bilen mycket dyrare och för att motivera det högre priset har inredningen fått mer premiumkänsla. Ett intressant uttalande som visar vad som egentligen kostar pengar på nya bilar. Enligt Skoda kommer också avgaskraven enligt nya Euro 7 att stoppa manuella växellådor en gång för alla. Skoda har inte satt något stoppdatum för dieselmotorer utan fortsätter att erbjuda Octavia med dieselspis på de marknader som kräver det. 70 procent av de Octavior som säljs i Europa är kombi.

FÖRDJUPNING: Allt om Skoda Octavia 

Fiat 500

Foto: Jan-Erik Berggren / Teknikens Värld

Fiat-chefen Olivier François höll en inspirerande föreläsning om hur elbilen och tredje generationen 500 var avlidne vd:n Sergio Marchionnes sista projekt inom Fiat-koncernen. Olivier François berättade också om hur fronten ställt till vissa problem och att flera förslag skickats tillbaka till designavdelningen eftersom de inte uppfyllde Fiats krav på en vacker design. François kallade Fiat 500 för den ”leende bilen” och med Fiat 500 ska södra Europa elektrifieras.

FÖRDJUPNING: Allt om Fiat 500 

Land Rover Defender

Foto: Glenn Lindberg / Teknikens Värld

En ny företagsledning har pekat ut riktningen för Jaguar Land Rover. Det betyder fler elbilar och laddhybrider de kommande fem åren och även satsning på vätgas. Nya Defender ska, oavsett drivlina, behålla sin råa stil och det ska fortfarande gå att köra i vatten med bilen, trots stora batterier. Däremot ser det inte ut att komma en pickupversion av nya Defender. Defender är lyxigare än tidigare versioner vilket Land Rover hoppas inte ska skrämma bort gamla kunder.

FÖRDJUPNING: Allt om Land Rover Defender 

Toyota Yaris

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Toyotas vd Akio Toyoda dök upp vid presentationen i en specialinspelad film där han påpekade kopplingen till rallysatsningen – Toyota är regerande världsmästare med Yaris WRC – och körglädjen i värstingversionen GR Yaris. Därmed hade Toyota flirtat med juryns kärlek till körglädje. Men det handlade kanske allra mest om Toyotas satsning på att förse lilla och billiga Yaris med avancerad säkerhetsutrustning och hybridteknik. Dyra saker förpackat till en bred målgrupp, det var Toyotas budskap om Yaris.

FÖRDJUPNING: Allt om Toyota Yaris 

Citroën C4

Foto: Patrik Lindgren / Teknikens Värld

Franska Citroën visade på mångfalden av sina drivlinor och design. Samt komfort förstås som Citroën verkligen vill göra till en unik detalj. Bra komfort utan att det kostar skjortan – det är budskapet som Citroën envist använder till alla sina nya bilar. Enligt presentationen ska det byggas en Citroën C4 som drivs med biogas och vi får se om den versionen kommer till Sverige. Tillsammans med Cupra Formentor är Citroën C4 den modell som tydligast visar den senaste trenden i bilvärlden: lite suv, lite coupé och lite sedan – så kommer fler och fler bilar att se ut framöver. Den renodlade sedanen – som också kallas limousine i flera länder – ser ut att försvinna och renodlade kombibilar blir färre och färre.

FÖRDJUPNING: Allt om Citroën C4 

Omröstning och vinnare

Nu ska juryn fundera i några dagar och för att senast fredagen den 26 februari presentera sin poängfördelning. Varje jurymedlem har 25 poäng att fördela på minst fem av de sju finalisterna. Varje jurymedlem ska också helst presentera en tydlig vinnare.

Vinnaren av Årets bil 2021 presenteras vid en digital show från mässområdet i Genève måndagen den 1 mars.

Redan prenumerant?

Papperstidning eller digital

Digital Prenumeration

ALLT DU VILL VETA OM ALLA BILAR

Gratis första månaden - därefter 99/mån.

Ingen bindningstid.

  • Vi kör och bedömer alla bilar på svenska vägar
  • De bästa och mest detaljerade testerna av nya bilar
  • Alla nummer av e-tidningen fem år bakåt i tiden
  • Vi står på din sida – här får du hjälp inför ditt bilköp
  • Avsluta prenumerationen online när du vill

Genom att klicka på "Fortsätt" godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Skapar ditt konto

Vänligen vänta medan vi skapar ditt konto

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!