Foto: Patrik Lindgren

Ingen mer GTI från Peugeot

Nya Peugeot 208 kommer som prestandabil, men bara i elektriskt utförande och inte med klassiska GTI-emblem.

GTI. Tre bokstäver med fartig tradition främst ihågkommen på hurtiga bilar i golfklassen från 1980-talet. Tuffast av de alla var kanske Peugeot 205 GTI. Dagens uppföljare 208, som blev officiell tidigare i år, kommer även den i prestandaversion – dock som elektrisk och utan GTI-emblem.

– Jag vill inte att framtiden ska vara tråkig, sa Peugeots vd Jean-Pierre Imparato långt innan nya 208 blev officiell. Med det bekräftade han en elektrisk prestandaversion av modellen. Många pustade nog ut och tog för givet att GTI-emblemet skulle överleva dessa elektrifieringstider – men så blir det alltså inte.

Foto: Teknikens Värld

Chefer inom märket har för Auto Express avslöjat att Peugeot lägger GTI-emblemen på hyllan. Inget nytt namn på märkets prestandabilar är spikat men ”Peugeot Sport Engineered” ligger bäst till.

Draget gillas inte av Peugeots chefer i Storbritannien som slåss för att bevara GTI. Att det rimmar illa med eldrift spelar ingen roll menar man och hänvisar till nyligen lanserade Porsche Taycan som finns i ”Turbo-utförnade”.

Eldrivna Peugeot 208 kommer till Sverige i vår och kostar från 359 900 kronor. Foto: Peugeot

Peugeot har en systermodell i Opel/Vauxhall Astra som även den kommer i ”GTI-utförande”. Huruvida den får klassiska beteckningar som GSi eller OPC åter att se. Klart är i alla fall att eldrivna Corsa blir ett ämne för rally.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!