Ingen prestandaversion av nya Mazda MX-5

Du som går och hoppas på en starkare och snabbare variant av nya Mazda MX-5 kan genast sluta med det. Det blir ingen prestandaversion, det avslöjar en MX-5-ansvarig på Mazda.

Nya Mazda MX-5 (provkörning på länken) är, precis som sina föregångare, en bil som bjuder på mycket glädje, trots avsaknaden av hästkrafter i stora mått. 131 hästkrafter plockade ur 1,5 liter (0-100 km/h på 8,3 sekunder) och 160 hästkrafter ur 2,0 liter (0-100 km/h på 7,3 sekunder) är vad som gäller. Helt utan överladdning. Och så kommer det att förbli.

Brittiska Top Gear tog sig ett snack med Nobuhiro Yamamoto, MX-5-ansvarig hos Mazda, för att höra sig för om en eventuell prestandaversion i framtiden.

Han svarade att man inte ska hänga upp sig på siffror och att det är viktigare med körupplevelse och känsla än effekt. Dessutom är en av avsikterna med MX-5 att den ska vara ekonomiskt överkomlig, en prestandaversion skulle helt enkelt bli för dyr.

På frågan om vi kan vänta oss en turboladdad variant av MX-5 svarade han:

– Jag har aldrig övervägt att använda turbo eftersom sugmotorer helt enkelt är fina, speciellt för bilar som denna.

Nya Mazda MX-5 kommer till i Sverige vid månadsskiftet september/oktober. 131-hästarsversionen kostar från 224 900 kronor och 160-hästarsversionen från 239 900 kronor. Sistnämnda i Sport-utförande kostar från 269 900 kronor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!