Preliminära siffror berättar att Saab Automobiles försäljningssiffror sjönk med 25 procent förra året. Vanligtvis säljer Saab, som är en liten biltillverkare, mellan 120 000 och 130 000 bilar om året. Förra året sålde de 93 388 bilar, uppger Trollhättan-tidningen TTELA.
Anledningen till de låga siffrorna är först och främst företagets svaga försäljning i utlandet. Även om BioPower-versionerna av 9-5 säljer ganska bra här på hemmaplan, så är det den som har svårast att locka till sig spekulanter. Ett smalt utbud, där 9-3 är den andra modellen (och till viss del 9-7X), gör det ännu tuffare. USA är den marknad där Saab har rasat mest. Där råder nu rabattkrig, men Saab har valt att stå utanför denna krisåtgärd. I stället kan man köpa Saab-modellerna till nollränta (mer om det här).
– Vi har ju mest jobbat med en enda modell och den (9-3, reds anm.) gör ett bra jobb. Det kanske man inte tror, men den tar marknadsandelar i många länder, säger Saab Automobiles informationschef Eric Geers till ttela.se.
Vi får helt enkelt hoppas att kommande modeller från Saab, bland annat nya 9-5, kan få försäljningssiffrorna att vända uppåt igen. Men det är samtidigt ganska lång tid kvar innan något nytt kommer. Orkar folk vänta?
Samtidigt som de mörka försäljningssiffrorna presenterades kom uppgifter från USA som säger att GM inte hittar någon köpare till Saab. Huruvida GM tänker sälja Saab eller inte är okänt eftersom de egentligen aldrig uttalat detta i klartext. Men de nya uppgifterna om att Saab är svårsålt tillbakavisas av GM medan personer med insyn i biljätten menar att man fortfarande är tidigt i processen och att sådant här tar tid.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.