I sjätte avsnittet får vi träffa Christian von Koenigsegg på plats på bilsalongen i Genève, och i detta avsnitt läggs fokus på turbon som sitter på supersportbilen One:1. Turbon, liksom ändröret till avgassystemet, tillverkas genom att den helt enkelt skrivs ut med hjälp av en 3D-skrivare. Det riktigt imponerande är att samtliga rörliga delar i turbon skrivs ut på plats, det behövs alltså ingen eftermontering av delar.
Motorn turbon sitter monterad på är Koenigseggs välkända femliters V8 som i One:1 levererar hela 1 360 hästkrafter. Har du missat tidigare avsnitt i serien om Koenigsegg hittar du det senaste avsnittet om kolfiberfälgar HÄR, och övriga under relaterade artiklar nedan.
Snabbfakta Koenigsegg One:1
• Drivlina: V8 på 5,0 liter (E85), 1 360 hk vid 7 500 r/min och 1 371 Nm vid 6 000 r/min. Max varvtal 8 250 r/min. Turboladdtryck: 1,8 bar. Euro 6-certifierad. Sjustegad dubbelkopplingslåda med paddlar. Bakhjulsdrift.
• Hjul och bromsar: 19x9,5 tum fram, 20x12,5 tum bak. 265/35 fram, 345/30 bak. Specialutvecklade Michelin Cup-däck med hastighetsklassning 440 km/h. Keramiska skivor, 397 mm fram, 380 millimeter bak. Sexkolvsok fram, fyrkolvs bak.
• Fartprestanda: Över 440 km/h, 0-100 km/h snabbt, 0-200 km/h snabbt, 0-300 km/h snabbt, 0-400 km/h runt 20 sekunder (ej officiell siffra).
• Bromsprestanda: 100-0 km/h 28 meter. 400-0 km/h cirka 10 sekunder.
• Mått: 4,5 meter lång, 2,06 meter bred, 1,15 meter hög.
• Vikt: 1 360 kilo i tjänstevikt, inklusive förare, vätskor och tank fylld till hälften.
• Volymer: Bagageutrymme 180 liter. Tankvolym 80 liter.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.