Intrado, vars namn syftar på undersidan av en flyplansvinge, är en lättviktskonstruktion i kolfiber och lättmetall som enligt Hyundai ska ”förändra hela det sätt som bilar tillverkas på”. Konstruktionen består av en central kolfiberram som möjliggör att karossens paneler kan tas fram i material som annars inte skulle kunna användas vilket ger designern nya möjligheter, därav den vågade designen.
Drivlinan i Intrado är baseras på bränsleceller för vätgas och ät kopplat till ett litiumjon-batteri på 36 kWh. Enligt Hyundai tankas Intrado fullt på ett par minuter och en full tank ger en räckvidd på 60 mil men vatten som enda utsläpp. Tack vare den lätta konstruktionen och en högre effektivitet i drivlinan ska Intrado bjuda på en underhållande körupplevelse.
Enligt chefsdesignern Peter Schreyers speglar Intrado ”en öppenhet och en vilja att förnya varumärket Hyundai”. En vilja som också syns med nya designstudien PassoCorto.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.