Isuzu är en av få biltillverkare som går emot strömmen. När många andra gör vad de kan för att etablera sig på USA-marknaden gör Isuzu tvärtom och flyr fältet. I ett pressmeddelande anger man två huvudsakliga orsaker. För det första har försäljningen bokstavligen störtdykt. Förra året såldes exakt 7 906 bilar, vilket kan jämföras med 15 751 bilar 2006. För det andra har man för få modeller. De enda modellerna som finns till försäljning är Ascender och den mindre i-series-pick-upen. När det blev känt att GM inte tänker utveckla några uppföljare till Trailblazer och den mindre pick-up-plattformen blev läget omöjligt för Isuzu. Det innebär att Isuzu inte längre skulle ha några bilar att förvandla till sina egna, som man har gjort med Ascender som i grunden är en Trailblazer.
Det kommer att kosta Isuzu närmare 37 miljoner dollar att köpa sig ut från USA-marknaden. Det som kostar mest är att köpa ut sig ur avtalen med de 201 återförsäljare man har i landet. Utöver det tillkommer diverse omkostnader för flytten. Man lämnar dock inte de få, men ändå existerande Isuzu-ägarna i sticket. Reservdelar och garanti- och serviceavtal ska fortsätta att distribueras en tid framöver.
Vid en tillbakablick på Isuzus historia i USA är det svårt att förstå hur det har kunnat gå så illa. 1992 och 1993 var den mellanstora suven Rodeo den bäst säljande icke-amerikanska suven i USA. Med siffror på 45 000 respektive 49 000 sålda bilar såg framtiden ljus ut. Den positiva trenden fortsatte under hela 90-talet. Med millennieskiftet vände dock turen. 1999 sålde Isuzu drygt 100 000 bilar totalt, 2007 såldes som sagt knappt 8 000 bilar.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.