Jaguar bygger banbrytande 3-serieutmanare

Jaguars ledning är nära att ge produktionsgodkännande till en helt ny kompakt bakhjulsdriven premiumsedan. Med hjälp av spännande teknik ska tyskarna få en rejäl utmaning.

Den globala marknaden för små premiumsedaner är stor och växer kraftigt. Den årliga tillverkningen passerar snart två miljoner exemplar. Cheferna på Jaguar ser potentialen i att en liten sedan skulle på sikt kunna lyfta den totala Jagauar-produktionen från 60 000 bilar per år till det mångdubbla. Trots att systerbolaget Land Rover har rönt stora framgångar under de senaste åren skulle en framgångsrik modell ytterligare säkra framtiden för ett tag.

Det är inte första gången Jaguar bygger en liten sedan som ska slå tyskarna på fingrarna, senaste gången hette försöket X-Type. Trots vassa köregenskaper och fyrhjulsdrift till de flesta motoralternativen lyste tyvärr ursprunget igenom plastträpanelerna. Den Ford Mondeo-baserade Jaguaren lockade inte många av puritanerna och dessvärre inte så många andra heller för den delen.

För att åter kunna ta upp jakten mot de tyska konkurrenterna tänker Jaguar denna gång satsa på en klassisk bakhjulsdriftlayout kombinerat med en lätt aluminiumkonstruktion och en helt ny serie banbrytande fyrcylindriga motorer. Övriga komponenter kommer till största delen vara gemensamma med kommande generationers XF och XJ.

– Detta gör det möjligt för företaget att på sikt kunna basera 90 procent av all produktion på gemensamma delar, säger Jaguars varumärkeschef Adrian Hallmark i en intervju med brittiska Autocar.

Nästa generations Jaguar XF, XJ samt den kommande 3-serieutmanaren ska baseras på den nya aluminiumplattformen kallad PLA. Än så länge är det bara nya Range Rover, kallad L405, som byggs på PLA och där har den nya tekniken onekligen lyckats. Den nya Range Rovern har minskat sin vikt med över 400 kilo i jämförelse med föregångaren. Om någon av de nya Jaguar-modellerna skulle komma i närheten av denna superbantning kan tyskarna få det svårt.

Att bygga en direkt kopia på de tyska konkurrenterna men byta ut lite av sauerkrauten mot baked beans verkar inte vara ett alternativ för Hallmark.

– Alla bilar i detta segment är bra. Alla har en blandning av bra prestanda och låg bränsleförbrukning, samt erbjuder mycket sofistikerad utrustning.

Hallmark fortsätter med att säga att ingen förväntar sig att ytterligare en konkurrent ska lyckas tas sig in i detta segment.

– För att vi ska lyckas ta oss in måste vi erbjuda något unikt som är relevant för konsumenten. Dock ska Jaguar som varumärke prägla bilen. För att kunna konkurrera på allvar i detta segment måste vi kunna erbjuda ett brett utbud av motorer och karossversioner, avslutar Hallmark.

Jaguars framtid blir en rejäl utmaning för företaget, men denna gång kanske ingenjörerna i Tyskland ska ta det engelska hotet på största allvar.

Bilen på bilden är Jaguar C-XF Concept från 2007.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!