Jaguar F-Pace officiell – fakta och bilder

Så har då Jaguar officiellt presenterat märkets första suv någonsin – F-Pace. Med tydliga Jaguar-former, sportig profil och motorer med upp till 380 hästkrafter ska kunder stjälas från framför allt Porsche.

Efter flera år av snack, rykten, konceptbilar, spion- och teaserbilder är den så äntligen här – Jaguars första suv F-Pace. Presentationen har Jaguar valt att förlägga till i kväll (14 september), dagen innan bilsalongen i Frankfurt öppnar för i år. Ett medvetet drag för att få maximal exponering. I morgon blir det ett enormt brus från den tyska staden och det blir svårare att nå ut.

Teknikens Värld är självklart på plats för att beskåda avtäckningen av F-Pace. Mer om det från vår utsände Mikael Stjerna längre ned i artikeln.

Jaguar kallar dock inte F-Pace för en suv, de benämner den i stället för ”performance crossover”. F-Pace ska nämligen vara väldigt sportigt lagd och ämnad för den som verkligen älskar att köra bil, men ändå en bil för vardaglig körning. Den sägs till och med ge ”oöverträffad dynamik”.

Målet för britterna har under utvecklingstiden varit att göra en stenhård konkurrent till Porsche Macan – men ännu sportigare lagd. Hur det är med den saken får framtida provkörningar och test visa, så missa in det här på teknikensvarld.se.

Formerna går inte att ta miste på, de andas väldigt mycket av dagens Jaguar-formspråk. Faktiskt fick vi se formerna i Frankfurt redan för två år sedan, då i form av konceptbilen C-X17. Glädjande är att se hur Jaguar har tagit fasta på konceptbilens linjer, även om en hel del har tonats ned till produktionsformat.

Precis som sedanmodellerna XE och nya XF är det massor av aluminium som gäller i F-Pace – i både chassi och i kaross. Viktbesparingen i form av lättmetallen ger oss en tjänstevikt på mellan 1 665 och 1 884 kilo beroende på vilken modellversion som avses. Det kan jämföras med konkurrenten Porsche Macan som väger mellan 1 865 och 1 925 kilo beroende på modellversion.

473,1 centimeter lång, 193,6 centimeter bred och 166,7 centimeter hög är F-Pace. Det är några centimeter större än Macan på alla ledder. Det gör vikten än mer imponerande.

Axelavståndet är 287,4 centimeter, det vill säga 6,7 centimeter mer än vad Macan har. Det gör gott för de interiöra utrymmena och det är just en av detaljerna som Jaguar slår hårt för, utrymmena. Skuffen rymmer 650 liter, bäst i klassen ska det vara. För att än en gång göra jämförelsen med Macan så är F-Pace 150 liter större i bagageutrymmet.

Fyra olika motoralternativ erbjuds till F-Pace. Två dieselmaskiner och två bensinmotorer. Instegsmodellen är F-Pace 2,0 Diesel med 180 hästkrafter, 430 newtonmeter och bakhjulsdrift. Denna går även att få med fyrhjulsdrift, något som är standard i kombination med övriga motoralternativ. Denna lilla dieselmaskin har en sexväxlad manuell låda när endast bakhjulen driver. I fyrhjulsdrivet utförande kan motorn kombineras med antingen den sexväxlade manuell lådan eller en åttastegad automatlåda.

Det andra dieselalternativet heter F-Pace 3,0 Diesel och har 300 hästkrafter och massiva 700 newtonmeter i maxvrid. Här är det åttastegad automatlåda som gäller, vare sig man vill det eller inte.

Instegsalternativet på bensinsidan är F-Pace 3,0 Supercharged med 340 kompressormatade hästkrafter och 450 newtonmeter. Åttastegad automatlåda är enda transmissionsalternativet.

I toppen av motorpaletten finner vi F-Pace 3,0 Supercharged med 380 hästkrafter, även dessa kompressormatade, och 450 newtonmeter. Återigen är det åttastegad automatlåda som gäller. Detta är självfallet snabbaste alternativet, 0-100 km/h på 5,5 sekunder och toppfart på 250 km/h.

Snålaste motoralternativet är, som du kunde gissa, lilla dieseln med 180 hästkrafter i kombination med enbart drivning på bakhjulen. 0,49 liter per mil enligt EU-körcykeln betyder koldioxidutsläpp om 129 gram per kilometer.

Törstigast är bensinmotorerna som båda vill ha 0,89 liter per mil vilket motsvarar 209 gram per kilometer.

I Storbritannien kostar F-Pace från motsvarande 435 000 kronor. Instegspriset är betydligt lägre än det instegspris som Porsche Macan har, men är i gengäld något högre än exempelvis Audi Q5 och BMW X3.

Hej Mikael Stjerna, du befinner dig på världspremiären av Jaguar F-Pace.  Är den snygg att titta på i verkligheten?

– Visst är den snygg, men formerna är inte revolutionerande. Vi talar klassisk suvdesign, men den ser nätt ut. Dock ställer jag mig lite frågande till de förkrympta strålkastarna, är de snygga?

Jaguar säger att den är så rymlig, stämmer det?

– För att ha så utpräglat sportiga ambitioner med Porsche Macan som huvudkonkurrent så tycker jag den upplevs ovanlig rymlig, speciellt i baksätet. Att sedan bagageutrymmet sväljer så mycket är imponerande. Den volymen kan inte ens många stora kombibilar stoltsera med.

Kvalitetskänslan, efter att ha skådat bilen i verkliga livet nu, tror du den kan mäta sig med tyskarna?

– Absolut känns det så. Kvalitetskänslan är högklassig och kan lätt mäta sig med Porsche och BMW:s X-modeller.

Något annat du vill förmedla?

– Jag är extra imponerad av infotainmentsystemet. Oj vad snabbt det reagerar, ingen tröghet. Nu har Jaguar kommit ifatt ordentligt och man gör det med dubbla skärmar och en mängd olika inställningsmöjligheter.

– Måste också berätta om att F-Pace har slagit till med ett världsrekord. Nej, inte i låg vikt eller overkliga förbrukningssiffror, utan i något helt annat. Guinness Rekordbok är på plats här i dag eftersom F-Pace har slagit världsrekord i världens största loop med bil. 19 meter hög var loopen, 0,9 meter högre än tidigare världsrekordet. Kanske kan användas i marknadsföringen för att locka de osäkra?

Om du vill fördjupa dig i F-Pace kan du nedan ta del av Jaguars svenska pressmaterial.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!