Foto: JW Photography

Jaguar F-Type officiell – film, bilder och fakta

Jaguar lanserar nu till slut sin roadster efter en lång PR-turné. Från instegsversionens 340 hästkrafter till värstingens 495 har bland andra Porsche Boxster all anledning till oro.

I vanliga fall brukar biltillverkare göra sitt yttersta för att hålla sina bilar hemliga från bland annat Teknikens Världs spionfotograf. I fallet Jaguar F-Type har man valt att göra annorlunda och stolt visat upp sin prototyp, om än i kamouflerat skick. Men nu är den färdiga bilen i alla fall här. Bilen är en klassisk roadster med motorn fram och bakhjulsdrift. Kraften skickas ner i backen via en åttaväxlad Quickshiftlåda, som går att växla med paddlar på ratten.

Tre versioner kommer erbjudas – F-Type, F-Type S och F-Type V8S. Instegsversionen och mellanversionen S kommer med Jaguars helt nyutvecklade V6-motor på tre liter som med kompressormatning ger antingen 340 eller 380 hästkrafter i F-Type S. De svenska priserna är ännu inte satta, men grundversionen lär hamna mellan huvudkonkurrenten Porsches modeller Boxster S och 911.

Den fem liter stora kompressoråttan känns igen från Jaguars övriga utbud och återfinns bland annat i Jaguar XKR-S och XFR. Enkelt uttryckt så avslöjar fyrdubbla pipor i aktern att det är en V8-modell. Är det i stället dubbla i mitten á la Porsche Boxster så är det den beskedligare sexan som ruvar under huven.

Grundversionen klarar sprinten upp till 100 kilometer i timmen på 5,1 sekunder upp till en toppfart på 259 kilometer i timmen. Motsvarande för S är 4,8 sekunder och 275 kilometer i timmen, medan V8S klarar sig på 4,2 sekunder och slutar accelerera först vid 299 kilometer i timmen.

Bilen bygger på Jaguars aluminiumstruktur som utan rörliga delar som dörrar, motorhuv, baklucka och stolar – så kallad ”body in white” – väger in på 261 kilo. En del vikt har sparats tack vare aluminium, men F-Type väger som minst in på 1 597 kilo, att jämföra med 1 470 kilo Porsche 911 och 1 380 kilo Boxster.

– Vi ville få viktfördelningen så nära 50/50 som möjligt så att vi fick balansen rätt. Efter att vi få bort fem kilo från fronten genom att bland annat använda mer aluminium i stället för stål märkte vi att vi kunde flytta spolarvätskebehållaren till alldeles strax innanför den bakre stötfångaren, säger Ian Hoban vid Jaguar till In Auto News. Viktförhållandet har hamnat på 52/48, vilket hamnar närmare den magiska 50/50-gränsen med passagerare och förare på plats.

S-modellerna har Jaguar Adaptive Dynamics, vilket automatiskt ställer om stötdämparna beroende på hur bilen körs. Spoilern där bak lyfts automatiskt i fart och ger ett tryck på uppåt 120 kilo. Bromsarna mäter 354 mm fram och 325 mm bak på F-Type. På F-Type S hoppar dimensionen upp till 380 mm fram. F-Type V8S får samma 380 mm-skivor fram och bak mäter skivorna 376 mm. Axelavståndet mäter 2 622 mm medan avståndet mellan hjulen mäter 1 585 mm fram och 1 627 mm bak.

Suffletten tar tolv sekunder på sig att fälla upp eller ner vilket man kan göra i hastigheter upp till 50 kilometer i timmen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!