090630-jaguarlandrover-in

Jaguar Land Rover vänder sig mot Indien

Jaguar och Land Rover har det tufft. Kunderna sviker och under de senaste tio månaderna har mer än 280 miljoner pund förlorats. Men deras indiska ägare har hopp. I dagarna öppnas den första Jaguar Land Rover-försäljaren i Indien som spås bli en av de största marknaderna för britterna.

Hemma på de brittiska öarna ser det dystert ut för Jaguar och Land Rover. 2 000 anställda vid fabrikerna i Castle Bromwich, Coventry och Solihull har redan fått gå och efter den senaste tidens rekordförluster varnar den indiska ägaren Tata Motors för att fler uppsägningar kan komma. Men trots haltande försäljning, uppsägningar och stora ekonomiska förluster har de indiska ägarna hopp för de båda britterna. I helgen skedde den officiella lanseringen av Jaguar och Land Rover i Indien när den första försäljningshallen öppnades i Bombay.

Tata Motors vd Ratan Tata tror att Indien-lanseringen av Jaguar och Land Rover kan rädda de brittiska bilmärkena genom finanskrisen tack vare det växande antalet förmögna indier som Tata tror är beredda att lägga sina pengar på dyra bilar. Inledningsvis blir det Jaguar XK och XF som ska ta sig an den indiska bilmarknaden tillsammans med Land Rover Discovery, Range Rover och Range Rover Sport. Men de får sannolikt en tuff uppgift. Lyxbilssegmentet utgör inte mer än en (1) procent av den totala bilförsäljningen i Indien. Jaguar Land Rovers vd David Smith tror ändå att det möjlighet till expansion under de kommande åren.

– Lyxbilsmarknaden i Indien är mycket liten, men det finns stora möjligheter där. Segmentet växer snabbt och vi räknar med att det fortsätter göra det de närmaste 5-10 åren, säger Smith till brittiska Autocar.

Indien, tillsammans med Brasilien, Kina, Ryssland och andra utvecklingsmarknader, står i dagsläget för omkring 20 procent av Jaguar Land Rovers försäljning. Andelen tros växa kraftigt. I Indien ska de billigaste Jaguar- och Land Rover-bilarna kosta 6,3 miljoner rupies, motsvarande cirka en miljon svenska kronor. Tatas produktportfölj blir därmed minst sagt vidsträckt i Indien där lilla Nano ska säljas för 123 000 rupies, omkring 19 000 kronor.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

70% rabatt på Teknikens Värld & 24 andra titlar! Se erbjudande!