Trots sitt traditionella utseende blev X-Type en av de mest omdiskuterade Jaguar-modellerna när den lanserades 2001. Släktskapet med Ford lyste på flera ställen igenom och kritikerna beskyllde den för att bara vara en Jaguar-sminkad version av Ford Mondeo. Under sina åtta år i livet har X-Type ändå sålts i relativt stora mängder, drygt 350 000 närmare bestämt. Men nu har modellen kommit till vägs ände sedan Jaguar beslutat att avsluta produktionen vid slutet av 2009.
Den ursprungliga planen var att tillverka X-Type ända fram till mitten av nästa år, men ekonomiska orsaker har fått Jaguar att ändra sig, uppger brittiska Autocar. Det blir helt enkelt för dyrt. Till följd av produktionsstoppet friställs 300 anställda vid fabriken i Halewood. Jaguar Land Rovers vd David Smith förklarar saken med att bilindustrin har drabbats hårt av den ekonomiska krisen, och premiumtillverkarna i synnerhet. Jaguar Land Rovers försäljning har fallit med 28 procent de senaste 10 månaderna. Att lägga ned tillverkningen av X-Type i förtid är en åtgärd som måste till för att skydda andra investeringar.
Jaguar X-Type lanserades 2001 och genomgick ett lättare ansiktslyft 2004 i samband med att kombimodellen gjorde entré. X-Type blev på flera sätt en banbrytande modell för Jaguar. Förutom att bli den första kombimodellen blev den även Jaguars första framhjulsdrivna och dieseldrivna bil.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.