Foto: Jaguar

Jaguar XF facelift officiell

Jaguars modell i E-segmentet – XF – är i nuvarande utförande fem år gammal. Det är med andra ord hög tid för en uppdatering. En sådan är precis vad som nu presenteras, men det är med innanför skalet än utanför som det händer grejer.

Jaguar XF kom 2008 som ersättare till S-Type, en produkt sprungen ur företagets Ford-era. XF kom snabbt att få många att dra på smilbanden, inte minst när kombimodellen Sportbrake presenterades. Våren 2015 presenterades andra generationen XF med en produktionsstart som inleddes strax efter sommaren samma år. Andra Sportbrake-generationen dröjde dock till 2017 då försäljningen av årsmodell 2018 påbörjades. Således är nuvarande generation fem år gammal, om än att kombin bara har funnits i tre år.

Foto: Jaguar

För att XF inte ska hamna i bakvattnet av framför allt tyskarna – Audi A6 är betydligt nyare och BMW 5-serie samt Mercedes E-klass har nyligen uppdaterats – har Jaguar tagit fram en uppdaterat version av modellen.

Till det yttre är XF sig lik, men fronten har bearbetats med nytt mönster på grillen, annorlunda luftintag och strålkastare som är något nättare än tidigare samt innehåller DRL-ljusdioder som bildar ett ”dubbel-J”. Lösningen påminner om hur det ser ut på lillebror XE efter uppdateringen för ett par år sedan, dock har XE bara ett ”enkelt J” i sina strålkastare.

Foto: Jaguar

Interiört är nyheterna betydligt fler än exteriört. Instrumentbrädan, mittkonsolen och dörrsidorna är i princip helt nya. Mest noterbara förändringen är att den lilla, integrerade infotainmentskärmen är utbytt mot en stor utanpåliggande som mäter 11,4 tum. Lösningen påminner väldigt mycket om en läsplatta som monterats i efterhand. Skärmen är dessutom lätt böjd.

Jaguar säger att 90 procent av de vanligaste funktionerna som en förare använder sig av via den så kallade Pivi Pro-skärmen nås genom höst två skärmberöringar. Infotainmentsystemet kan dessutom OTA-uppdateras, det vill säga trådlöst via nätet utan att bilägaren behöver besöka verkstaden.

Knappar, vred och växelväljare är även de nya och bidrar starkt till ett betydligt mer modernt utseende än tidigare. Mätarhuset har gjorts om och huserar nu en stor digital skärm på 12,3 tum som för föraren presenterar det viktigaste. Den har även möjlighet att visa navigationen i full skärm.

Foto: Jaguar

Antalet motorer som presenteras till uppdaterade XF är tre stycken, det vill säga färre än det antal som finns i dag. Bensinmotorerna är på 250 och 300 hästkrafter, effektsiffror som finns sedan tidigare men Jaguar menar att motorerna är moderniserade och i fallet med 250-hästarsmaskinen har den gjort XF lite kvickare i och med 0-100 km/h på 6,5 sekunder (tidigare 6,6 sekunder). 300-hästarsmotorn skickar fortfarande iväg XF till 100 km/h på 5,8 sekunder.

Foto: Jaguar

Största nyheten bland motorerna är tvålitersdieseln med 48-volts mildhybridteknik. Den levererar 204 hästkrafter, 24 fler än motorn den ersätter. Som lägst drar den enligt WLTP-körcykeln 0,49 liter per mil och släpper ut 130 gram koldioxid per kilometer.

Samtliga motorer är standardutrustade med åttastegad automatlåda och fyrhjulsdrift finns som tillval till samtliga bortsett från 300-hästarsbensinaren som är fyrhjulsdriven som standard.

Inga prisuppgifter är presenterade utan kommer sannolikt i samband med stundande marknadsintroduktion.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!