101124-euro ncap micra xf

Jaguar XF, Nissan Micra och VW Amarok endast fyra stjärnor i Euro NCAP

Euro NCAP har för första gången krocktestat en kinesisk bil och man basunerar ut det stort. Men vad som nästan är mer intressant är att en trio av de femton testade bilarna inte uppnådde högsta betyget fem stjärnor. Jaguar XF, Nissan Micra och VW Amarok misslyckades.

Euro NCAP presenterar i dag krocktestresultaten för 14 olika nya bilmodeller, eller 15 om man räknar Ford C-Max och Grand C-Max som två olika bilar (vilket de ju faktiskt är).

Euro NCAP slår på stort att de för första gången krocktestat en kinesisk bil, nämligen mpv-modellen Landwind CV9. Anledningen till att denna bil ingick i denna testomgång är att bilen i början av 2011 kommer att importeras till Europa. Frågan är vem som vågar sig på att köpa en Landwind CV9 med tanke på att bilen endast uppnådde totalbetyget två stjärnor av fem möjliga. Vuxenskyddet kom upp i låga 34 procent, barnskyddet i 45 procent, fotgängarskyddet i 31 procent och i grenen aktiva och passiva säkerhetssystem nådde Landwind upp i 29 procent.

Exakt hur dåligt det gick för Landwind CV9 kan du läsa via länken nedanför denna artikel.

Av de 15 krocktestade bilarna nådde elva av dessa upp i maxbetyget fem stjärnor. Dessa bilar är Audi A1, Citroën C4, Ford C-Max, Ford Grand C-Max, Hyundai ix35, Kia Sportage, Kia Venga, Mini Countryman, Opel Meriva, Volkswagen Passat och Volkswagen Sharan. Euro NCAP påpekar att även Seat Alhambra, som inte testades, erhåller högsta betyget fem stjärnor eftersom syskonbilen Volkswagen Sharan uppnådde just det betyget.

Nya Nissan Micra misslyckades i Euro NCAP. Nissans nya ”världsbil” uppnådde endast fyra stjärnor vilket med dagens mått mätt får ses som dåligt. Det är främst skyddet för vuxna som ses som undermåligt på några punkter samt att skyddet mot pisksnärtskador inte är mer än medelmåttigt. Avdrag som påverkar slutbetyget blev det också då bilen saknar hastighetsbegränsare (gäller dock endast den testade modellversionen Visia) och att bältespåminnare endast finns till förarsätet.

Jaguar XF, som har funnits ett par år på marknaden men krocktestats först nu, var ett annat misslyckande. Även XF fick fyra stjärnor i totalbetyg och poängavdrag gjordes för att bilen anses svag i både vuxen- och barnskyddet. Även i sidokrocktestet mot en stolpe uppnådde XF ett dåligt resultat. Dessutom rankas pisksnärtskyddet som medelmåttigt.

Tredje bilen att få fyra stjärnor var Volkswagens pickup Amarok. Visserligen är Amarok den pickup som fått högst poängsättning av alla testade pickuper någonsin när det gäller fotgängarskyddet, men det dåliga resultatet vid sidokrock mot stolpe där de åkandes bröstkorgar fick ta emot onaturliga krafter drog ned totalpoängen.

Även Amaroks pisksnärtskydd ses som medelmåttigt och tillsammans med avsaknaden av hastighetsbegränsare och bältespåminnare på övriga platser förutom förarplatsen blev det alltså inte mer än fyra stjärnor.

Missa inte att ta del av alla 15 bilars krocktestresultat via länkarna nedan. Där kan du även se filmklipp på respektive bil när de krockas mot barriärer och stolpar.

Läs mer på euroncap.com

Audi A1 (5*)

Citroën C4 (5*)

Ford C-Max (5*)

Ford Grand C-Max (5*)

Hyundai ix35 (5*)

Jaguar XF (4*)

Kia Sportage (5*)

Kia Venga (5*)

Landwind CV9 (2*)

Mini Countryman (5*)

Nissan Micra (4*)

Opel Meriva (5*)

Volkswagen Amarok (5*)

Volkswagen Passat (5*)

Volkswagen Sharan (5*)

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr