090326-jaguar-xf-xk

Jaguar XF och XK med nya motorer – direktrapport från provkörningen

Engelska Jaguar satsar hårt i dessa lågkonkjunkturstider. En helt ny V8-bensinare och en rejält uppdaterad V6-diesel står till bjuds i bland annat XF-karossen. Men hur intressanta är maskinerna egentligen? Häng med på en tur med dem!

Hans Hedberg är på plats i Sydfrankrike där han tillsammans med fotograf Glenn Lindberg undersöker hur mycket bättre sedanen XF och sportiga XK i coupé- och cabrioletutförande har blivit.

 

Vad är det som är nytt?

– Vi kör både XK och XF med nya V8-maskinen på fem liter. Motorn är helt ny jämfört med den tidigare 4,2-litersmotorn. Samtidigt har den tidigare 2,7 D-motorn ersatts med en trelitersmaskin.

 

Vad skulle du vilja säga skiljer sig mest från föregångarna?

– Responsen hos V8:an. Och ljudet! Till och med foto-Glenn drar på smilbanden när han får dra en repa med den öppna XK:n!

 

På tal om XK. Det ska vara några förändringar på bilen, något som syns?

– XK har fått en argare uppsyn och LED-ljusteknik i fronten inför modellår 2010. Tillsammans med de nya slimmade backspeglarna ser bilen riktigt läcker ut.

 

Nya dieselmotorn i XF då, hur är den?

– Jo tack, effekt på 275 hästkrafter och vridmoment på maffiga 600 newtonmeter, ändå låga koldioxidutsläpp på 179 gram per kilometer är starkt jobbat av Jaguar-ingenjörerna. De första milen med Jaguar XF V6 Diesel S är imponerande.

 

Men inte i klass med BMW 535d, eller?

– Säg inte det… Kraftflödet är liknande och väghållningen snäppet bättre! Nu måste jag och foto-Glenn vidare. Ni får läsa och se mer från våra Jaguar-äventyr i tidningen och på teknikensvarld.se!

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!