Jaguar XF Sportbrake Foto: JW Photography

Jaguar XF Sportbrake officiell – tyskarna får se upp

Nu sätter Jaguar hårt mot hårt i jakten på premiumkunderna. Medan tyskarna har kunnat erbjuda både sedaner och kombibilar har Jaguar stått och stampat. Inte nu längre för nu är XF Sportbrake officiell. Kombin bjuder på bagageutrymme som en BMW 5-serie.

Det var i slutet på förra året som den började dyka upp – kombin Jaguar XF Sportbrake – när britterna var ute och rullade med en maskerad bil i England.

 Så sent som för ett par dagar sedan läckte ett par bilder ut på nätet, bilder som avslöjade kombibakdelen på XF och sett till kommentarerna här på teknikensvarld.se uppskattas Jaguars första kombimodell sedan X-Type Sportwagon försvann för tre år sedan.

 Jaguar har som alltid siktet på de tre tyskarna Audi, BMW och Mercedes. Med XJ tampas de om A8-, 7-serie- och S-klass-kunderna och med XF är det hård fajt om de som sneglar på A6, 5-serie och E-klass. Men Jaguar har haft en nackdel – en kombimodell har saknats, något som de tre andra har. Därför sitter XF Sportbrake som en smäck för Jaguar och många spekulanter kommer säkerligen att förföras av formerna och välja bort tysk ingenjörskonst till förmån för brittisk flärd.

 Väljer man Jaguar XF Sportbrake gör man inte direkt avkall på utrymmena. I bagageutrymmet finns det plats för 550 liter då baksätesryggen är uppfälld. Det är bara aningen mindre än Audi A6 Avant (565 liter) och BMW 5-serie Touring (560 liter), men står sig slätt mot Mercedes E-klass Touring som sväljer hela 695 liter.

 Fäller man baksätet i Jaguar XF Sportbrake ryms 1675 liter. Det är precis mittemellan Audi A6 Avant (1680 liter) och BMW 5-serie Touring (1670 liter). Men återigen är det skillnad jämfört med Mercedes E-klass Kombi som rymmer ofantliga 1950 liter.

 För att göra en ”Svensson-jämförelse” tar vi så klart och redovisar siffrorna för Volvo V70, Sveriges populäraste bil. V70 rymmer 575 liter med uppfällt baksäte och 1600 liter med detsamma nedfällt. V70 har dock fördelen att baksätet kan fällas 40/20/40 medan XF Sportbrake endast bjuder på konventionella 60/40. Synd.

 Maximal släpvagnsvikt är 1850 kilo.

 Jämfört med sedanmodellen är XF Sportbrake fem millimeter längre från front till akter, totalt 4,97 meter lång. Dessutom bjuder den på 4,8 centimeter extra huvudutrymme i baksätet tack vare att taklinjen sträckts ut. Bredden är densamma som på sedanmodellen, 1,88 meter, så även hjulbasen som mäter 2,91 meter.

 På en viktig detalj skiljer sig kombin från sedanversionen av XF och det är i bakvagnen. Medan sedanmodellen har vanliga spiralfjädrar har kombin kompletterats med luftfjädring med automatisk nivåreglering för att bilen inte ska säcka ihop vid full last. Jaguar lovar också att bilens hantering och uppförande bibehålls trots att man packat fullt där bak.

 En annan kanske inte lika viktig detalj som skiljer de båda karossversionerna åt är takrailsen i polerad aluminium. Dessa är dock extrautrustning.

 Under huven får Jaguar XF Sportbrake ta del av 2,2-litersdieseln med fyra cylindrar och 190 häsktrafter samt 3,0-litersdieseln med sex cylindrar och antingen 240 eller 275 hästkrafter. Båda maskinerna (eller tre beroende på hur man väljer att räkna) är sammankopplade med en åttastegad automatlåda.

 Bensinversion då, tänker du!? Jo då, designchef Ian Cullum har tidigare bekräftat att det kommer en XFR Sportbrake med V8-muskler på 510 hästkrafter. En ren konkurrent till Mercedes E 63 AMG Kombi och kommande Audi RS6 Avant. Dock inte BMW M5 eftersom den sannolikt aldrig kommer att komma som kombi i nuvarande generation.

 Jaguar XF Sportbrake har världspremiär på bilsalongen i Genève med start nästa vecka.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!