Daniel Frodin med Jaguar XF Sportbrake

Jaguar XF Sportbrake – tre snabba från provkörningen

Jaguar har gett sig in i kombikampen med XF Sportbrake. Daniel Frodin är i Skottland och ska ta reda på om Jaguars kombi verkligen når upp till att vara just en kombi. Vi ringer och hör oss för.

Hallå Daniel, du befinner dig i whiskeyland men det är en katt som står på menyn.

– Helt rätt, Jaguar XF Sportbrake som visades på Genèvesalongen i våras. Kör omkring har bland gröna kullar som är dränkta av solljus. Vilken landskap!

 Har Jaguar byggt en kombi eller en bil som ser ut som en kombi?

– Jaguar har byggt en kombi, den är mer praktisk än vad man skulle kunna tro. Volymmässigt i paritet med ett par av de tyska konkurrenterna.

 – Dessutom trevlig att köra, även på skotska vägar som inte är något att hurra över.

 Hur ser motoralternativen, prisbilden och Sverigelanseringen ut?

– Fyra motoralternativ, alla dieselmaskiner. 2,2-litersdiesel med 163 alternativt 200 hästkrafter eller V6-diesel på 3,0 liter med antingen 240 eller 275 hästkrafter. 163-hästarsvarianten får du ge från 429000 kronor för, men då är den rikligt utrustad. Lansering i Sverige i december.

 Hur står sig Jaguar XF Sportbrake mot tysktrion Audi A6 Avant, BMW 5-serie Touring och Mercedes E-klass Kombi? Den frågan får du besvarad när du läser den fullmatade provkörningsrapporten i Teknikens Värld nummer 25/2012 som finns att köpa 22 november. Satsa på en prenumeration och du får tidningen i din hand före alla andra.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!