081230-jaguar-xf-diesel-s

Jaguar XF V6 Diesel S – mer effekt och lägre förbrukning

Det är inte ens ett år sedan Jaguar XF introducerades med buller och bång men redan är det dags för en ny maskin att ta plats mellan hjulhusen där fram. Nya motorn är en treliters dieselsexa i två versioner som bjuder på betydligt mer effekt och lägre förbrukning.

Dags att lära sig en ny modellbeteckning hos Jaguars senaste tillskott XF. V6 Diesel S är maskinen som sätter gamla 2,7 D V6 på plats med råge, i alla fall efter att ha läst Jaguars pressmeddelande.

Gamla 2,7-litersdieseln producerar 207 hästkrafter och gav kärran hyfsade prestanda- och förbrukningssiffror. Motorn har också fått ta emot lovord från de flesta håll och kanter. Men den nya maskinen på tre liter levererar så mycket mer. I toppversionen kramas det ur 275 hästkrafter, alltså 33 procent mer. Samtidigt ligger maxvridet på mäktiga 600 newtonmeter varav 500 av dessa finns tillgängliga redan efter en halv sekunds gaspådrag. Effektsiffrorna ger bilen sportbilslik prestanda – 0-100 km/h går på 6,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Med gamla 2,7-literssexan under huven tar sprinten 8,2 sekunder och hastighetsökningen avstannar vid 229 km/h.

Trots effekt- och prestandaökningen har Jaguar lyckats att hålla nere förbrukningen, de har till och med lyckats sänka den med tolv procent till 0,67 liter per mil vid blandad körning. Koldioxidutsläppen har därmed sänkts med tio procent till 179 gram per kilometer.

Hemligheten bakom detta arbete stavas bland annat dubbelturboteknik. Aggregaten jobbar sekventiellt, något Jaguar sägs vara först med i världen för V6-motorer. Det ena turboaggregatet har variabel geometri och är större samt agerar primärt då det jobbar vid lägre belastning. Det andra mindre och sekundära aggregatet (med fast geometri) kickar in först vid 2 800 r/min, något som endast tar 0,3 sekunder. Denna dubbelturbokonstruktion eliminerar dessutom den klassiska turbofödröjningen.

Att det primära aggregatet är större än det sekundära minimerar pumpförlusterna som annars är vanliga i system som bygger på andra hållet med det mindre aggregatet som primärt. Minskningen av pumpförlusterna innebär i sin tur lägre förbrukning och utsläpp.

Insprutningssystemet i motorn som kallas AJ-V6D Gen III S 3,0-litersdiesel utgörs av tredje generationens common rail-teknik. Upp till fem insprutningar görs per cykel med ett tryck på 2 000 bar. Ju högre tryck desto effektivare förbränning, alltså lägre förbrukning. Dessutom medför systemet att dieselknackandet reduceras, vilket är välkommet hos många. Tack vare den svenska så kallade Sintercast-metoden där cylinderblocken är gjutna i grafit och gjutjärn och som medger en högre hållbarhet, har motorn kunnats göras extra kompakt samtidigt som legeringen på ett bättre sätt absorberar motorvibrationerna.

Nytt effektivt vattenkylt återcirkulationssystem för avgaserna gör att NOx-utsläppen reduceras väsentligt och därmed klassas den för kommande EU5-kraven som träder i kraft 2011.

Som tidigare nämnt är ovanstående beskrivna motor toppversionen. Det finns även en lite ”snällare” version av den nya trelitersdieseln. Den levererar 240 hästkrafter och 500 newtonmeter. Toppfarten når samma siffra som effekten, det vill säga 240 km/h. 0-100 avverkas på 7,1 sekunder och omkörningar 80 till 115 km/h går på 3,7 sekunder (3,2 sekunder för den starkare versionen på 275 hk). Förbruknings- och utsläppssiffrorna är desamma som för 275-hästarsmaskinen.

Vill man ha sin XF utrustad med denna svagare dieselspis (båda lanseras i april) får man slanta upp 457 800 kronor men då får man bland annat 18-tumsfälgar, sexstegad automatlåda från ZF (standard till alla XF) och läderklädsel. För ytterligare 28 000 kronor (485 800 kr) får man S-modellen med 275 hästkrafter som även ger 19-tumsfälgar, en liten bakluckevinge och ett diskret S-emblem.

Läs mer

Provkörning

Test

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!