090111-jaguar-xfr-v8517hk

Jaguar XFR – 510 hk i jakten på tyskarna

Det har knappt gått två veckor sedan Jaguar visade upp en ny vass dieselversion av XF. Nu är det dags igen, denna gång dock en vass bensinare – XFR. Med V8-muskler och 510 hästkrafter tänker den göra livet surt för de tyska konkurrenterna.

Så har det då hänt igen. Innan bilen har blivit officiellt visad har bilder och information läckt ut på nätet. Denna gång är det nya heta Jaguar XFR som får visa framfötterna redan innan Detroitsalongen öppnat upp portarna för besökarna.

 Jaguar XFR är helt enkelt värstingversionen av det brittiska märkets succébil XF. Precis som XKR är värstingmodell i XK-familjen. R:et motsvarar Audis RS, BMW:s M och Mercedes AMG. Och det är väl just dessa tre tyskar som får ses som huvudkonkurrenter – Audi RS6, BMW M5 och Mercedes E 63 AMG. Prestandamässigt skiljer det inte speciellt mycket mellan de fyra familjesportkärrorna. Men i hästkraftsracet ligger Audi och Mercedes en bit framför Jaguar och BMW, där sistnämnda faktiskt är svagast i kvartetten.

 Till dags datum har den snabbaste och starkaste inom XF-familjen varit SV8 med kompressormatad V8 på 4,2 liter och 416 hästkrafter. Men den är nu passé för den som stirrar blint på volym, effekt och fart eftersom XFR har en femliters V8, försedd kompressor förstås, som levererar 510 hästkrafter mellan 6000 och 6500 r/min och 625 newtonmeter i vrid mellan 2500 och 5500 r/min. Det är alltså 101 hästkrafter och 65 newtonmeter mer än i lillebror SV8. Hela paketet är kopplat till en sexstegad automatlåda och när kraften når backen accelererar bilen från noll till 100 km/h på 4,9 sekunder. Accelerationen från 80 till 112 km/h går på 1,9 sekunder och kvartsmilen avverkas på godkända 13,1 sekunder. Toppfarten är på sedvanligt vis begränsad till 250 km/h. För att all kraft ska hamna där den ska – i backen – och för att kurvtagningarna ska gå som en dans, så har Jaguar försett XFR med aktiv elektroniskt styrd differential och stötdämpare. Men allt är inte bara glädje, det finns också en baksida av myntet, nämligen bensinförbrukningen som ligger på 1,25 liter per mil vid blandad körning. Men köper man en sådan här bil så känns det som att det kvittar.

 Förutom mer pulver och teknik än sina småsyskon har Jaguar justerat bilens ut- och insida. Lite mer muskelbilsattribut helt enkelt, men enligt ett sobert recept. Frontspoilern skiljer sig från övriga programmet och de tre luftinsläppen har vuxit en del. Runt de båda yttre har man lagt till en kromsarg – snyggt. Den redan bulliga huven har försett med två luftslitsar vilket får bilen att andas än mer kraft. Längs bilens sidor finner man kraftfulla sidokjolar och nya sidobackspeglar med integrerade LED-blinkers. I hjulhusen sitter 20-tumshjul med nydesignade lättmetallfälgar. Bakom dessa ”sjudubbelekrade” doningar sitter större ventilerade bromsskivor som greppas av svarta ok med R-emblem. Vänder man blicken mot XFR:s bakdel möts man av ytterligare ett R-emblem, en liten diskret vinge och fyra kromade ändrör.

 Inuti bilen har man gått varsamt tillväga. Här sitter man i sportstolar i tvåfärgat läder samtidigt som ögonen får vila (dock inte när man kör) på den mönstrade aluminiumdekoren som löper över instrumentbrädan. Precis ovanför handskfackets touchknapp har Jaguar placerat R-emblemet, något man även hittar på den treekrade rattens nederdel.

 Jaguar XFR ska alltså debutera på Detroitsalongen som drar igång nu. Då kommer förhoppningsvis kompletterande information i form av ett pressmeddelande. Finns det något av värde så lovar vi att du kan läsa om det här.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!