090709-jaguar-xj-offici Foto: Nick Dimbleby

Jaguar XJ redo att återta tronen

Nu ska tyskarna sättas på plats en gång för alla. Uppdraget som har tilldelats nya XJ är tydligt – de högteknologiska tyskarna ska besegras och den ska göra det genom att vara ännu mer högteknologisk. Nya Jaguar XJ är här och den bjuder på många spännande nyheter.

”The Icon Reimagined”. Jaguars slogan för nya XJ säger det mesta. Jaguar XJ  har haft svårt att mäta sig i lyxsegmentet de senaste åren. Tyska Audi A8, BMW 7-serie och Mercedes S-klass har dragit ifrån med högteknologiska konstruktioner och modern formgivning. Med ett helt nytt formspråk och mycket ny teknik under skalet är det tänkt att XJ ska återta tronen som den främsta lyxbilen. Nya Jaguar XJ ska stå för det nya Jaguar, eller som Jay Leno förklarade det under avtäckningen: ”Man kan inte sälja en gammal mans bil till en ung man, men det går att sälja en ung mans bil till en gammal man. XJ är en Jaguar för en ny generation”.

Det nya Jaguar märks framförallt på utsidan. Designen följer i fotspåren av den mindre XF som nu har blivit nästan två år gammal, men XJ tar den moderna designen ett steg längre. Fronten är närmast identisk med den vi kunde se på konceptet C-XF. Den stora grillen är densamma, de plirande kattliknande ögonen och den svepande taklinjen likaså, men längst bak har Jaguar hittat på något helt nytt. Baken på XJ har inte ritats enligt samma tema som den på XF som har fått uppskattande omdömen över sin Aston Martin-lika akter med de horisontella ljusinsatserna. XJ har i stället fått baklampor som står på höjden och drar sig upp på bakskärmarna. En nyhet är även den stora jaguaren som pryder bakluckan. En lika stor nyhet är de svärtade C-stolparna som ger bilen ett säreget uttryck.

Även taket går i svart och består av ett stort panoramaglastak som upptar nästan hela takets fulla längd. Under taket sitter en kaross med långdragna linjer och som enligt Jaguar har optimerats för att ge så lågt luftmotstånd som möjligt. CW-värdet anges till 0,29 vilket gör den till den ”halaste” Jaguaren hittills tillsammans med XF. Nya XJ ska även vara den modernaste Jaguaren rent konstruktionsmässigt. Konstruktionen består mestadels av aluminium, men även magnesium och andra kompositmaterial. Bilen byggs helt i aluminium enligt de principer som används vid flygplansbyggande. Karossen nitas och limmas för ökad styrka. Karossen består till hälften av återanvända material, vilket är mycket energibesparande. Karosspaneler som tillverkas av återvunnet aluminium tar bara fem procent av den energi som går åt vid tillverkningen av helt ny aluminium. Vi vet ännu inte exakt hur mycket den väger men enligt Jaguar är nya XJ lättast i klassen, cirka 150 kilo lättare än konkurrenterna, samtidigt som den är en av de starkaste konstruktionerna. Därtill ska adaptiv fjädring, elektroniskt kontrollerad diffbroms bak och adaptiv styrning ge sportbilsliknande köregenskaper. 

På insidan finns gott om plats för fem personer. Det stora glastaket ska göra att kupén känns rymlig och luftig, trots den relativt låga taklinjen. I XJ inför Jaguar ett helt nytt system för instrumenteringen. De kallar det ”Virtual Instrument dials” och kan bäst beskrivas som att de vanliga ”fysiska" mätarna och instrumentrundlarna är ersatta av en 12,3 tum stor grafisk skärm som visar all viktig information för föraren. Det finns inga konventionella analoga mätare i nya XJ. På så sätt fås betydligt större möjligheter att variera vilken information som ska visas och hur den ska visas. Jaguar har även lagt mycket krut på ljudsystemet. Som tillval finns ett 1 200W-system från Bowers & Wilkins som fyller kupén med inte mindre än 20 högtalare. Den stora 8-tumsskärmen på mittkonsolen är av så kallad Dual-View-typ, vilket gör att föraren kan använda navigationen samtidigt som passageraren kan titta på en film – på samma skärm. 

Den nya flaggskeppsjaggan kan fås både som kort eller lång version. I den långa versionen fås 125 millimeter extra benutrymme i baksätet. I båda versionerna sväljer bagageutrymmet 520 liter, eller två stora resväskor bredvid varandra. Kunderna kan välja mellan tre utrustningsnivåer – Luxury, Premium, Luxury och Portfolio. Dessutom finns de sportigare versionerna Supercharged och värstingversionen Supersports som ska ge mest känsla av prestanda blandat med lyx.

Motorutbudet utgörs av de vid det här laget redan välkända Generation III-motorerna. Minst är 3,0-liters V6-motorn som redan körs i XF och ger 275 hästkrafter och 600 Nm. Dieselsexan gör att XJ sprintar från 0-100 km/h på 6,4 sekunder. Bränsleförbrukningen är ändå försvarlig och stannar på 0,7 l/mil. Koldioxidutsläppen uppges till 184 gram per kilometer.

Utbudet av bensinmotorer är som följer:

5,0 liter V8 bensin direktinsprutad sugmotor på 385 hk. Acceleration 0-100 km/tim på 5,7 sekunder.

5,0 liter V8 bensin direktinsprutad och kompressormatad motor på 470 hk. Acceleration 0-100 km/tim på 5,2 sekunder.

5,0 liter V8 bensin direktinsprutad och kompressormatad motor på 510 hk. Acceleration 0-100 km/tim på 4,9 sekunder.

En vidareutvecklad version av Jaguars sexstegade elektroniskt styrda växellåda är standard för alla XJ-modeller. Den som själv vill växla kan göra det "halvmanuellt" med paddlar på ratten. JaguarDrive Control gör det möjligt att välja mellan två olika körlägen. Det innebär olika inställningar för motorprogrammering, växlingar, stötdämpning, antisladdsystem och den aktiva differentialkontrollen. Inställningen Dynamic mode ger mer direkt gasrespons samt genomgående sportigare karaktär.

Nya Jaguar XJ kan beställas redan nu och de första kunderna kommer att få sina bilar tidigt nästa år. Priserna börjar på 52 500 pund, motsvarande 675 000 kronor, för den enklaste 3,0-liters V6-versionen.

Tester och Provkörningar

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!