Jaguar XJR Foto: johnwycherley

Jaguar XJR officiell – lyxåka i 280 km/h

0-100 km/h på 4,6 sekunder och toppfart på 280 km/h (begränsad) tack vare kompressormatad V8 på 550 hästkrafter. Där har du Jaguars nya flaggskepp – XJR.

XJR är ingen ny företeelse från Jaguar-håll, XJR har nämligen varit synonymt med värstingversionerna av tidigare generationer XJ. Men jämfört med nya XJR är tidigare varianter klart beskedligare. Förra XJR hade exempelvis 395 hästkrafter, en siffra som står sig slätt mot de 550 hästkrafter som i dag har världspremiär på bilsalongen i New York.

 Nya XJR har Jaguars välkända kompressormatade V8 på 5,0 liter som återfinns i XKR-S (och i XKR samt XFR men då med bara 510 hästkrafter). Toppeffekten på 550 hästkrafter infinner sig vid 6500 r/min medan maxvridet på 680 newtonmeter finns tillgängligt mellan 2500 och 5500 r/min.

 Kraften når bakhjulen via en åttastegad automatlåda som har inbyggd start/stopp-funktionalitet för bränslebesparing. Förbrukningen uppges ligga på 1,16 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 270 gram koldioxid per kilometer (en siffra som för bara ett par år sedan nästan ansågs omöjlig).

 Mer intressant än förbrukningen är prestandan. 0-100 km/h går på 4,6 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 280 km/h. Jaguar gör alltså inte som de tyska konkurrenterna och nöjer sig med spärr vid 250 km/h. Dock går de tyska bilarna att beställa med spärren högre upp i fartregistret.

 När vi ändå är inne på tyska bilar är det lika bra att fortsätta jämförelsen mellan dem och nya värstingbritten. 0-100-tiden för XJR är densamma som för BMW 750i xDrive och 760i (BMW har som bekant ingen M7, ännu, och man skulle därför kunna dra in Alpina B7 i leken, men det gör vi inte i dag). Däremot är tiden något sämre än vad Mercedes S 63 AMG mäktar med. Mercan fixar sprinten på 4,5 sekunder (S 65 AMG gör det på 4,4 sekunder). Audi S8 med sin fyrhjulsdrift och 513 hästkrafter slår alla på fingrarna då den gör 0-100 km/h på 4,2 sekunder.

 Jaguar vinner dock effektracet. 550 hästkrafter mot Mercedes 544 (629 i V12-versionen S 65 AMG), Audis nyss nämnda 513 och BMW:s 450 (544 i V12-versionen 760i).

 Jaguar XJR rullar på 20-tumshjul med smidda lättviktsfälgar och Pirelli-däck som är utvecklade specifikt för modellen. De mäter 265 millimeter på bredden fram och 295 millimeter bak. Greppet uppges vara enormt.

 Den elektroniska differentialbromsen och ESP-systemet har kalibrerats om för att kunna hantera bilens effekt på bästa sätt samtidigt som personen bakom ratten skänks största möjliga körglädje.

 Utseendemässigt är det ingenting att orda om, XJR ser ut som en R-bil från Jaguar ska se ut med kaross som optimerats för bättre luftflöde och aggressiv framtoning. 

 Interiört är det XJ-lyxigt men med extra sportig framtoning i rött och svart. Förutom exklusivt semianilinläder kan köparen välja detaljer i antingen kolfiber eller pianoblankt svart.

 Intressant är att Jaguar, precis som Mercedes, erbjuder sin värsting i en förlängd version med lång hjulbas. Extra mysigt för den som gillar att åka runt Nürburgring i baksätet.

 Instegspriset för Jaguar XJR ligger på motsvarande 761000 kronor, en hel del billigare än exempelvis Mercedes S 63 AMG. Räkna dock inte med så lågt pris i Sverige. Här ligger en vanlig XJ i ingångspris på 789000 kronor.

Pssst... om du inte tycker att motorn passar in i en bil som XJ, spana då in denna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!