Jaguar XKR-S Cabriolet Foto: Daniel Frodin

Jaguar XKR-S Cabriolet – tre snabba från provkörningen

Vi har redan kört Jaguar XKR-S, märkets snabbaste kärra genom tiderna, men då satt ett tak i vägen. Nu är Daniel Frodin nere i Spanien och klämmer hästarna ur XKR-S Cabriolet. Och som det låter... och går!

Jaguar började i fel ände, i dubbel bemärkelse, när de lanserade värstingversionen av värstingversionen XKR. Dels så var det sommar 2011, en årstid man vill glida under bar himmel, och dels är det taklöst man vill köra när V8:an mullrar och vrålar sagolikt på en och samma gång. Men det var coupémodellen som var först ut, trots att det var sol på himlen och trots att den förtar lite av motorljudets upplevese.

 Men nu är det bättre upp! Nu är det dags för Jaguar XKR-S Cabriolet (XKR-S Convertible ) att göra entré och självklart är vi på plats för att känna på Jaguars snabbaste cabriolet någonsin. Vi skickade ner chefredaktör Daniel Frodin till Ascari-banan i södra Spanien där han får uppleva den kompressormatade V8-motorn på fem liter, 550 hästkrafter och 680 newtonmeter.

 Hallå Daniel! Sol, värme, en vacker cabriolet i dina händer och Ascari-banan under sulorna, kan det bli mycket bättre?

– Nej, det kan ju inte det, men det skulle gärna få vara lite mer sol än just nu och några grader varmare än de 14 som södra Spanien bjuder på.

 När Erik Gustafsson körde coupén förra sommaren föll han pladask. Hur är det med dig?

– Kommer ihåg att Erik var helt salig över ljudet, och jag håller med honom fullständigt. Men jag har ett plus, jag får verkligen njuta av ljudet som förare. Prestandan är densamma för cabben som för coupén. Denna väger bara 47 kilo extra trots diverse förstärkningar. Den går riktigt bra och man märker att Jaguar på riktigt tagit upp jakten på Porsche. Den känns väldigt mycket racer.

 Porsche ja, hur står sig XKR-S Cabriolet mot en 911 Turbo Cabriolet?

– Den är som sagt bra men mot en 911 Turbo utan tak är den ”way behind”. Porschen är så mycket mer direkt och exakt. Jaguaren är inte riktigt där och styrningen saknar tyvärr det där lilla sista för att det ska bli riktigt roligt.

 Vill du veta hur det är att accelerera 0-100 km/h på 4,4 sekunder och fortsätta upp mot toppfarten på 300 km/h i en öppen Jaguar XKR-S ska du utan tvekan köpa Teknikens Värld nummer 9/2012 som finns i butik från och med 12 april 2012.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr