110617-jaguar-xkr-s-dirr

Jaguar XKR-S – direktrapport från provkörningen

Erik Gustavsson fick uppdraget att åka till Portugal. Från ett regnigt Stockholm får vi höra hur han har det med sol, 30 grader varmt och en Jaguar XKR-S med 550 hästar.

Tjena Erik! Var är du mer exakt än bara i Portugal? 

Vi är på Autodromo Internacional de Algarve som ligger vid staden Faro i Portugal. Det är 30 grader varmt och blåser lite, men det är helt okej.

Det låter faktiskt helt okej får jag erkänna. Hur går det för dig?

Jo jäklar det går bra! Vi började dagen med att köra vanliga XKR cab. Den har fått en liten facelift, lite större grill, och nya lampor. Jag måste säga att den är väldigt lik den gamla, men Jaguar har utrustat den med lite nya grejor som LED-lampor. 

Åker du bara bana med den eller blir det en tur på vanliga vägar också?

Nej, vi har åkt runt här på vanliga vägar också. Vi kom till Algarve-banan vid lunch. Det är Europas modernaste bana sägs det. Det är en skitsvår bana! 

Låter helt okej. Hur är bilen då, tycker du?

En riktig best är det, 550 hästar och 680 newtonmeter ur en femliters kompressormatad V8. Om man tycker att vanliga XKR är lite mjuk så är den här stenhård, det går inte att få karossen att kränga! Den är lite stötig på dåliga portugisiska vägar, men den har kvar sina GT-ambitioner. Den är väldigt tyst men lite för stötig för att kalla den bekväm. Avgasljudet är något helt extremt! 

Hur låter den? 

Det bara smattrar och smäller när man växlar! På tomgång låter den nästan som en fiskebåt, med riktigt dovt V8-muller. 

Vad skiljer den här bilen från en vanlig XKR om vi ska snacka prylar?

De har jobbat en hel del med aerodynamiken, det är 26 procent bättre downforce, större fastmonterad vinge, aggressiv front, luftintag på och runt huven. 

Vad skulle du säga, är den bättre på väg eller bana?

Det är egentligen en GT-bil men den funkar bra på bägge underlagen. Man blir enormt fartblind i den, jag har aldrig stött på en så stabil bil.

Hur många ska de bygga?

Det är obegränsad upplaga, alla som vill får köpa. 

Om du ska sammanfatta XKR-S, var landar du?

Personligen tycker jag mer om XKR-S än XKR. Man löper linan ut med R-S, den blir hårdare, ballare och vackrare. Jag skulle säga att jag är imponerad och nöjd med den. Den är ju väldigt snabb, 550 hästar är mycket om man säger så.

Vad kommer den kosta här hemma? 

De har inte sagt något officiellt pris men vi gissar på mellan 1,2 till 1,3 miljoner kronor.  En vanlig XKR är ju inte billig, den kostar 1 miljon. 

Jaha, 30 grader och sol lät ju som ett vettigt alternativ till 14 grader och regn här hemma. Blir det Portugal hela helgen? 

Vi ska köra lite mer på väg imorgon och sedan flyger vi hem. Nya faceliftade Jaguar XF ska vi också köra. Det är lite XJ-nylle på den, en helt ny front. 

Det låter inte helt tokigt. Trevlig helg på er!

Detsamma!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!