Jaguar XKR-S GT

Jaguar XKR-S GT är en ruskigt snabb katt

Mercedes har Black Series som är top of the line i AMG-programmet. Jaguar svarar nu med XKR-S med tilläggsbeteckningen GT. En banbil gjord för gatan, heter det. 550 hästar och 0-96 km/h på 3,9 sekunder.

New Yorks bilsalong öppnade upp dörrarna för media i dag, Teknikens Värld har skickat dit Mikael Stjerna för att bevittna ett antal premiärer. En av dessa är Jaguar XJR, värstingversionen av lyxbilen XJ. Men det är inte allt som Jaguar har plockat med sig till andra sidan Atlanten. De har också med sig en överraskning i form av XKR-S GT.

 Redan i somras kunde vi visa er de första bilderna på Jaguar XKR-S när den testades stenhårt varv efter varv på Nürburgring. Vi misstänkte genast att Jaguar var ute efter att göra en mer banorienterad version av redan snabba XKR-S. Så rätt vi fick.

 För den XKR-S GT som Jaguar visar upp i ”The Big Apple” i dag är just vad Jaguar kallar ”en banbil för gatan”.

 V8:an med sagolikt ljud (se filmen nedan) är densamma som i XKR-S, med andra ord den kompressormatade motor som finns i XJR som ställs ut sida vid sida i New York. Den levererar 550 hästkrafter mellan 6000 och 6500 r/min. Maxvridet om 680 newtonmeter finns att tillgå mellan 2500 och 5500 r/min.

 Motorn är kopplad till en sexstegad automatlåda som skickar vidare motorkraften till bakhjulen som utan hjulspinn låter bilen dra iväg från stillastående till 96 km/h på 3,9 sekunder. 0-100-tiden tippar vi är 4,1 sekunder, i bästa fall 4,0. Siffrorna är i paritet med Mercedes S 63 AMG som behöver 4,3 sekunder på sig och V12-varianten S 65 AMG som nöjer sig med 4,0 sekunder. I Black Series-utförande går det undan på riktigt. 0-100 km/h på 3,8 sekunder för SL 65 AMG.

 Toppfarten är elektroniskt begränsad till 300 km/h. Vanliga XKR-S har samma toppfart men gör 0-100 km/h på 4,4 sekunder.

 Bakaxeln är för övrigt försedd med en elektronisk differentialbroms.

 1,23 liter bensin per mil vill XKR-S GT ha vilket motsvarar 292 gram koldioxid per kilometer.

 Estetisk skiljer sig XKR-S GT en hel del från sitt mer sansade syskon XKR-S. I fronten är det spoiler med splitter i kolfiber och winglets i samma material ute vid kanterna som optimerar luftflödet. Om dessa winglets har samma bränslesänkande förmåga som hos flygplan låter vi vara osagt.

 Huven har rejäla ventilationsgaller så att all varmluft som genereras av V8-motorn har någonstans att ta vägen.

 Bak sitter en enorm vinge som höjer marktrycket över bakaxeln markant.

 De i lättmetall smidda fälgarna är 20 tum höga och klädda med Pirelli Corsa-däck som mäter 255 millimeter fram och 305 millimeter bak. Bakom hjulen sitter kolfiberkeramiska bromsskivor som fram är 398 millimeter i diameter och greppas av ok med sex kolvar samt 380 millimeter bak med fyrkolvsok.

 Fjädringssystemet är omgjort med fastare sättning och stötdämparna är justerbara.

 Interiört är det svart läder och alcantara som pryds av röda sömmar. Kolfiber pryder de ytor där de mjuka materialen inte täcker, så som mittkonsolen och dörrsidornas mitt.

 Jaguar ska endast tillverka 30 exemplar av XKR-S GT, alla i den polarvita kulör vi ser här på bilderna. Om du är sugen på ett exemplar får vi tyvärr göra dig besviken. Jaguar har sagt att 25 av dessa bilar är ämnade för USA, de övriga fem för Kanada.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!